Ogrywając np. już wspomnianą przeze mnie progresję C G cały czas ogrywam ją dźwiękami skali jońskiej C, czyli gamy C-dur. Jak na przykład będę ogrywał progresję F G Em F to skorzystam także z dźwięków gamy C-dur, tylko tym razem nazwę tę skalę lidyjską F, ponieważ centrum tonalne nie znajduje się na pierwszym, jońskim stopniu gamy durowej, ale na czwartym, lidyjskim stopniu gamy durowej.
Skala jońska C i skala lidyjska F korzystają z identycznego materiału gamy C-dur. Pokażę gdzie jest różnica.
C D E F G A H - między C, który jest dźwiękiem tonalnym dla skali jońskiej C a F jest odległość kwarty czystej
F G A H C D E - między F, który jest dźwiękiem tonalnym dla skali lidyjskiej F a H jest odległość kwarty zwiększonej
To jest jedyna różnica w interwałach między tymi dwoma skalami.
Charakter danej skali jest efektem różnicy odległości w interwałach.
Skale modalne durowe mają prymę czystę, sekundę wielką, tercję wielką, kwintę czystą i sekstę wielką, a poza tym:
jońska ma kwartę czystą i septymę wielką
lidyjska ma kwartę zwiększoną i septymę wielką
miksolidyjska ma kwartę czystą i septymę małą
Skale modalne mollowe mają prymę czystę, tercję małą, kwartę czystą, kwintę czystą i septymę małą, a poza tym:
eolska ma sekundę wielką i sekstę małą
dorycka ma sekundę wielką i sekstę wielką
frygijska ma sekundę małą i sekstę małą
Jeszcze pozostała nam lokrycka, która wygląda jak frygijska, tylko ma zamiast kwinty czystej posiada kwintę zmniejszoną.
Każda ze skal posiada swój charakter właśnie dzięki tym różnicom.
Polecam przeanalizować zagadnienie modalnych progresji akordowych. Mogę powiedzieć, że ja zrozumiałem to zagadnienie po przeczytaniu tego:
http://www.sevenstring.org/forum/music-theory-lessons-techniques/140235-writing-modal-chord-progressions.htmlA dla zainteresowanych proszę zerknąć na napisane przeze mnie interwały wspólne skal modalnych mollowych i przeanalizować sobie interwały występujące w pentatonice mollowej oraz zobaczyć na interwały wspólne skal modalnych durowych i przeanalizować sobie interwały występujące w pentatonice durowej. :)
Tak, właśnie dzięki tym zależnościom skal modalnych mollowych względem siebie oraz skal modalnych durowych względem siebie mamy dwie skale pentatoniczne: durową i mollową, jedne z najbardziej łatwych do stosowania skal.