14-09-2012 17:39
Pytałeś się czy skale modalne będą pasować do piosenek ogniskowych (nie wiem czemu na tej stronie co podałeś jest napisane diatoniczne). Zależy jaka jest progresja akordów. Weźmy na przykład bardzo prostą progresję akordów zbudowaną w tonacji C-dur.
C-dur G-dur C-dur - tonika, dominanta, tonika. Same akordy durowe, a więc od razu pominę skale modalne z tercją małą. Centrum tonalne jest na dźwięku C. Tę progresję można ograć skalą jońską C. Czemu nie lidyjską C albo miksolidyjską C? Miksolidysja C nie pasuje, ponieważ nie zawiera akordu G-dur. Lidyjska C zawiera i C-dur, i G-dur. Jednak centrum tonalne jest na dźwięku C, więc solo zagrane skalą lidyjską C na tych akordach nie miałoby odpowiedniego, lidyjskiego charakteru. Za chwilę opowiem jak zrobić tak, żeby progresja zachowała charakter modalny. Wyjaśnię to na przykładzie progresji o charakterze lidyjskim.
Znów korzystamy z materiału dźwiękowego tonacji C-dur. F-dur znajduje się jeszcze w tonacjach B-dur ("polskie" B) oraz F-dur. Jednak akord G-dur nie występuje, ani w tonacji F-dur, ani w B-dur ("polskie" B). Nie będziemy zajmować się akordem E-moll, bo to już wystarczający dowód, że korzystamy z tonacji C-dur.
F-dur, G-dur, E-moll, F-dur
Tym razem przesunąłem centrum tonalne (dźwiękiem tonicznym jest F). Jest ono na czwartym stopniu naturalnej skali durowej C. Do tej progresji należy zastosować materiał dźwiękowy skali jońskiej C, tylko że w tym wypadku te dźwięki będą nazywane skalą lidyjską F.
Teraz porównajmy skalę jońską C i lidyjską F pod względem interwałów.
C D E F G A H - jońska C, między C i C jest pryma czysta, między C i D sekunda wielka, między C i E tercja wielka, między C i F kwarta czysta, między C i G kwinta czysta, między C i A seksta wielka, między C i H septyma wielka
F G A H C D E - lidyjska F, między F i F jest pryma czysta, między F i G sekunda wielka, między F i A tercja wielka, między F i H kwarta zwiększona, między F i C kwinta czysta, między F i D seksta wielka, między F i E septyma wielka
W jaki sposób uzyskałem ten lidyjski charakter progresji? Zauważ, że te skale różnią się kwintą. W jońskiej jest czysta, a w lidyjskiej zwiększona. Grając G-dur gram dźwięki G H D, tym samy podkreślając H, czyli kwartę zwiększoną w skali lidyjskiej F. Następnie jest E-moll, który dąży do rozwiązania na F-dur. Prymy i kwinty obu tych akordów są oddalone od siebie o pół tonu (tercje o cały ton).
Podobnie rzecz się ma z innymi skalami modalnymi. Na przykład, chcąc zagrać progresję dorycką należy podkreślić w niej sekstę wielką, którą w standardowym systemie modalnym posiada tylko jedna skala mollowa - dorycka.
Wiem, że niełatwo jest to zrozumieć, trudno mi to też wytłumaczyć. Zrozumienie zjawiska modalności pozwoli jednak na znacznie szersze spojrzenie na muzykę i zdecydowanie poprawi umiejętności improwizacyjne i kompozytorskie.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.