sylwek42
Posty: 14
Rejestracja: 03-09-2011 08:18

13-09-2012 19:50

witam
http://www.michalkaszczyszyn.com/pl/les ... tonic.html czy cos takiego jak tutaj jest rozrysowane skala jońska to ten pierwszy schemat classic to np jak mam zagrac na gryfie zeby pasowal do danej tonacji jak to wyszukac?
lub moze inaczej jak mam zagrac ta skale aby pasowala dajmy na to do C?
I czy lepiej sie nauczyc tego schematu po prawej 3 dzwieki na strunie czy tego classic?
I do czego ta skala jonska najbardziej pasuje?
Czy np jesli chce zagrac jakas solowke do takiej powiedzmy piosenki ogniskowej to czy moge jej uzyc? czy bedzie ladnie pasowac?

Z gory dzieki
pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

13-09-2012 23:26

A to są skale diatoniczne? Myślałem że diatoniczna jest jedna ._.
Nie chodzi tutaj o modalne?

Rotaryman
Posty: 765
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

14-09-2012 00:51

sylwek42 pisze:witam
http://www.michalkaszczyszyn.com/pl/les ... tonic.html czy cos takiego jak tutaj jest rozrysowane skala jońska to ten pierwszy schemat classic to np jak mam zagrac na gryfie zeby pasowal do danej tonacji jak to wyszukac?
lub moze inaczej jak mam zagrac ta skale aby pasowala dajmy na to do C?
I czy lepiej sie nauczyc tego schematu po prawej 3 dzwieki na strunie czy tego classic?
I do czego ta skala jonska najbardziej pasuje?
Czy np jesli chce zagrac jakas solowke do takiej powiedzmy piosenki ogniskowej to czy moge jej uzyc? czy bedzie ladnie pasowac?

Z gory dzieki
pozdrawiam!

Źle kombinujesz. Naucz się dźwięków, nie schematów - bo tak to chcąc zagrać wyżej w tej samej skali po prostu staniesz jak głupi.
A najlepiej dowiedz się jak daną skalę się buduje, czyli jakie interwały występują, i ułożysz sobie jaką chcesz i gdzie chcesz.
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

14-09-2012 17:39

Pytałeś się czy skale modalne będą pasować do piosenek ogniskowych (nie wiem czemu na tej stronie co podałeś jest napisane diatoniczne). Zależy jaka jest progresja akordów. Weźmy na przykład bardzo prostą progresję akordów zbudowaną w tonacji C-dur.

C-dur G-dur C-dur - tonika, dominanta, tonika. Same akordy durowe, a więc od razu pominę skale modalne z tercją małą. Centrum tonalne jest na dźwięku C. Tę progresję można ograć skalą jońską C. Czemu nie lidyjską C albo miksolidyjską C? Miksolidysja C nie pasuje, ponieważ nie zawiera akordu G-dur. Lidyjska C zawiera i C-dur, i G-dur. Jednak centrum tonalne jest na dźwięku C, więc solo zagrane skalą lidyjską C na tych akordach nie miałoby odpowiedniego, lidyjskiego charakteru. Za chwilę opowiem jak zrobić tak, żeby progresja zachowała charakter modalny. Wyjaśnię to na przykładzie progresji o charakterze lidyjskim.

Znów korzystamy z materiału dźwiękowego tonacji C-dur. F-dur znajduje się jeszcze w tonacjach B-dur ("polskie" B) oraz F-dur. Jednak akord G-dur nie występuje, ani w tonacji F-dur, ani w B-dur ("polskie" B). Nie będziemy zajmować się akordem E-moll, bo to już wystarczający dowód, że korzystamy z tonacji C-dur.

F-dur, G-dur, E-moll, F-dur

Tym razem przesunąłem centrum tonalne (dźwiękiem tonicznym jest F). Jest ono na czwartym stopniu naturalnej skali durowej C. Do tej progresji należy zastosować materiał dźwiękowy skali jońskiej C, tylko że w tym wypadku te dźwięki będą nazywane skalą lidyjską F.

Teraz porównajmy skalę jońską C i lidyjską F pod względem interwałów.

C D E F G A H - jońska C, między C i C jest pryma czysta, między C i D sekunda wielka, między C i E tercja wielka, między C i F kwarta czysta, między C i G kwinta czysta, między C i A seksta wielka, między C i H septyma wielka

F G A H C D E - lidyjska F, między F i F jest pryma czysta, między F i G sekunda wielka, między F i A tercja wielka, między F i H kwarta zwiększona, między F i C kwinta czysta, między F i D seksta wielka, między F i E septyma wielka

W jaki sposób uzyskałem ten lidyjski charakter progresji? Zauważ, że te skale różnią się kwintą. W jońskiej jest czysta, a w lidyjskiej zwiększona. Grając G-dur gram dźwięki G H D, tym samy podkreślając H, czyli kwartę zwiększoną w skali lidyjskiej F. Następnie jest E-moll, który dąży do rozwiązania na F-dur. Prymy i kwinty obu tych akordów są oddalone od siebie o pół tonu (tercje o cały ton).

Podobnie rzecz się ma z innymi skalami modalnymi. Na przykład, chcąc zagrać progresję dorycką należy podkreślić w niej sekstę wielką, którą w standardowym systemie modalnym posiada tylko jedna skala mollowa - dorycka.

Wiem, że niełatwo jest to zrozumieć, trudno mi to też wytłumaczyć. Zrozumienie zjawiska modalności pozwoli jednak na znacznie szersze spojrzenie na muzykę i zdecydowanie poprawi umiejętności improwizacyjne i kompozytorskie.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Skale”