01-09-2012 12:17
Jesteśmy np. w tonacji C-dur i mamy sekundę zwiększoną np. C - Dis (DIS nie mamy w gamie C-dur, ale załóżmy że mamy alteracje dźwięku D), która rozwiąże się na C - E. Rozwiązujemy do góry
ten składnik, który został podwyższony, aby wrócić na dźwięk gamowłaściwy ( a tym tutaj jest E).
Trytony (kwarta zwiększona lub kwinta zmniejszona) rozwiązujemy albo na zewnątrz albo do wewnątrz. W gamie G-dur kwarta zwiększona C-Fis rozwiąże się na H - G na zewnątrz, a w gamie Des-dur kwinta zmniejszona C - Ges rozwiąże się do wewnątrz na Des - F
Poza tym w muzyce może byź szereg wyjątków np. wspomniana wcześniej kwarta zwiększona C-Fis w gamie G-dur. Załóżmy że na dźwięki C-Fis dajemy akord C-dur i wówczas Fis może oznaczać opóźnienie kwinty w tym akordzie i mogło by się rozwiązać na C - G. Z kolei jak wcześniej C-Fis rozwiązało się na H - G, to wtedy C i Fis są składnikami
dominanty D7 i wówczas C uznajemy za septymę i Fis za tercje. Także nic na pamięć nie ma co się tego uczyć :)