Awatar użytkownika
Dwustu
Posty: 297
Rejestracja: 11-01-2012 00:02

27-08-2012 17:13

nie w pelnym sensie tego slowa znaczeniu. mam pewien problem ze swoją teorią gitarową. otóż wyglada to tak. gram poltora roku, wiem mniej wiecej z czym sie je cala ta improwizacja ale czuje ze to jeszcze nie to. znam na pamiec rozpiske calej pentatoniki na gryfie, umiem jej uzywac we wszystkich tonacjach, do tego wiem gdzie dodac do niej dzwieki aby zrobic z niej skale frygijska, eolska itp. ogarniam legato, economic picking, tapping i te inne bzdurki ktore pomagaja w shredzie i jakichs szybkich przejsciach.duzo gram do podkladow. moj problem polega na tym ze nie zawsze to co gram brzmi dobrze z podkladem. zazwyczaj robie to tak ze do jednego podkladu gram uzywajac jednej skali, czyli jak juz zaczne powiedzmy e eolska wokol ktorej glownie obraca sie caly podklad to przez 5 minut trwania backingtracku wlasnie jej uzywam. slyszalem ze profesjonalisci robia to inaczej. i tu pytanie. jak?? czy mam rozkminiac kazdy akord w podkladzie i starac sie do niego dostosowywac skale w danym momencie? wiem ze na przestrzeni calego backingtracku zdazaja sie momenty gdy wyczuwa sie frygijskosc badz eolskosc czy ine takie:D wiecie o co chodzi. czy moze lepiej podszkolic sie w szybkim przekazywaniu melodii z glowy na gryf? bo z tym u mnie jest momentami slabo, owszem czesto wyjdzie mi to co chcialem zagrac i zabrzmi rzzeczywiscie dobrze ale dla mnie czesto to jednak za malo.co zrobic aby umelodycznic swoje solowki, co zrobic aby byly one ciekawsze i ladnie wkomponowywaly sie w podklad?
Obrazek
i wiele innych

Awatar użytkownika
wojtq125
Posty: 261
Rejestracja: 13-10-2011 18:07

27-08-2012 22:00

Trzeba się trzymać centrum tonalnego, czyli dźwięku tonicznego. Do tego dochodzi temat avoid notes, o czym możesz poczytać w necie.
Cort Cr 250 - Unitra Eltron 50 - DIY Atom 5w - DIY mxr dist+ - DIY Marshall Bluesbreaker
- DIY PurplePlexi - Diy paka 2x12 - M-audio Fast Track - Vox Ad50Vt
Obrazek

samodestruktywny
Posty: 17
Rejestracja: 26-08-2012 00:22

28-08-2012 12:56

Cała supertajna improwizacja polega na tym, ze w glowie wymyslasz dzwieki i przekladasz to na gitare. Bron boze nie inaczej!
Wychwyc tonacje podkladu. I nie trzymaj sie jednej pozycji, skacz miedzy pozycjami schematow. Wlasnie tak robią to profesionalisci (o to pytales).
Jakby co, pisz pw, chetnie podesle jakies przyklady i pomoge :)

Awatar użytkownika
Dwustu
Posty: 297
Rejestracja: 11-01-2012 00:02

28-08-2012 17:03

dobra wiec powiedzmy ze podklad sklada sie z roznych akordow i jest w jednej tonacji.
czy te skladowe akordy maja swoje osobne dzwieki tonalne?
czy moze ten sam jeden dzwiek tonalny jest w kazdym z tych akordow bo glowna tonacja jest ciagle ta sama? odpowiedzcie mi tylko na to pytanie to juz bede wiedzial co robic:)
Obrazek
i wiele innych

samodestruktywny
Posty: 17
Rejestracja: 26-08-2012 00:22

29-08-2012 15:40

zwykle grając do podkladu masz caly czas jeden dzwiek tonalny. a to, ze w odkladzie są rozne dzwieki dziala na podobnej zasadzie na pentatonika w A. Przeciez grając jej nie grasz caly czas dzwieku A, prawda? Tak samo grając do podkladu w tonacji G nie grasz caly czas dzwieku G.

samodestruktywny
Posty: 17
Rejestracja: 26-08-2012 00:22

29-08-2012 15:43

malo jest przypadkow, w ktorych piosenka przechodzi na calkiem inną tonacje. ale dla przykladu:
Antonio Vivaldi - Summer Presto, w tej kompozycji w pewnym momencie przechodzisz do dzwieku tonalnego pol tonu nizszego.

Awatar użytkownika
Dwustu
Posty: 297
Rejestracja: 11-01-2012 00:02

29-08-2012 16:48

ok dzieki wszystko juz kumam:) . Wszystko wiec sprowadza sie tutaj do braku doswiadczenia w przekladaniu interwalow z glowy na gryf. juz sie za to zabieram
Obrazek
i wiele innych

Awatar użytkownika
KrzysztofBlas
Doradca
Posty: 24
Rejestracja: 15-12-2010 01:31

04-09-2012 15:56

Niestety nie jest to tak do końca jak radzą koledzy. Rzadko kiedy utwór zbudowany jest w jednej tonacji - w większości przypadków stosowane są dominanty wtrącone które "rozwalają" tonacyjną idee modalności - to po pierwsze. Chcesz wiedzieć jak grają "profesjonaliści"? Nie myślą skalami, lecz dźwiękami akordowymi - czyli w przypadku pojawienia się akordu budują trzon melodii na dźwiękach z których się dany akord składa. Skale był właśnie po to, żebyś się tych dźwięków nauczył i przede wszystkim usłyszał ich współbrzmienie na tle tonicznego akordu danej skali. Czyli podsumowując - tak, zmienia się akord - muzycy dobierają do niego dźwięki akordowe (przeważnie na mocnej części taktu), a pozostałe traktują na zasadzie dźwięków powodujących napięcie, które z kolei rozwiązywane są znowu na dźwięki akordowe. Oczywiście nie oznacza to, że każdy akord podkładu należy obowiązkowo "ograć" - kłaniają się tutaj podstawowe zasady harmonii, które określają które akordy stanowią podstawę szkieletu kompozycji, a które występują jedynie jako swoistego rodzaju "ubarwienie" i dodatek. Na początek proponuję zagłębić się w konstrukcję dominanta-tonika (V-I), i takie formy ogrywać dźwiękami akordowymi dodając stopniowo dźwięki napięciowe (tension notes). Umiejętność sugestywnego zaznaczenia (ogrania) napięcia dominanty i rozwiązania go na tonice jest podstawą, jeśli chcesz żeby Twoje solówki były melodyjne i niosły jakiś ładunek napięciowy.

Uwierz, że nie jesteś jedyny, który ma problem typu "skala nie pasuje" lub "moje solówki nie brzmią melodyjnie.." - to częsty problem, zwłaszcza tych, którzy obryli się w skalach i nimi usiłują grać. Dlatego robiłem szkołę dvd która właśnie powinna pomóc uporać się z tym problemem:

http://ksiegarniamuzyczna24.pl/p/8/579/ ... a-dvd.html

Polecam!
Krzysztof Błaś
www.krzysztofblas.com
http://www.facebook.com/profile.php?id=1832602290

Awatar użytkownika
Dwustu
Posty: 297
Rejestracja: 11-01-2012 00:02

05-09-2012 17:59

wlasnie to siedzialo mi ciagle w glowie. dokladnie o to mi chodzilo bo w przyszlosci nie chce byc zamkniety w skali, chce grac do podkladu. na dvd moze i bym sie skusil zobaczymy czy znajde na to troche kasy w tym roku:)
Obrazek
i wiele innych

Awatar użytkownika
jacenty
Posty: 335
Rejestracja: 10-04-2011 18:46

05-09-2012 18:33

40zł to nie jest dużo,w porównaniu z innymi publikacjami, a materiał jest naprawdę uświadamiający :)
Obrazek Obrazek
<<Cort KX5 [Dimarzio D-Sonic >><<Kustom KG212FX>> <<TC Electronic Flashback Delay>> << Marshall JH1 The Jackhammer, EHX Metal Muff >>

Wróć do „Skale”