asior34
Posty: 4
Rejestracja: 19-10-2011 20:37

21-08-2012 14:29

Witam serdecznie,
przejrzałem parę tematów, ale generalnie nie ma tam za wiele o 'praktyce w teorii', a mam takie proste pytanie. Jak wiadomo, gitara to schematyczny instrument (przekonałem się o tym, podczas ogarniania akordów :)), tak więc mam pewną wątpliwość dotyczącą pentatonik.

Stricte teorię sobie ogarnę, ale chcę praktyczną wskazówkę, jak to ogarniać. Mianowicie ostatnio nauczyłem się pentatoniki C-dur. Powiedzmy, że chciałbym zagrać np. E-dur. W takim razie 'idę' sobie do powiedzmy 7 progu struny A i jadę... pytanie, jak? Jaki schemat mam stosować? Czy można znając tylko C-dur grać inne skale? Na pewno jest jakaś prostsza droga, niż nauka każdej pentatoniki na blachę. Tylko właśnie mam pytanie, jaka jest to droga? Jak przesuwać schemat C-dur (jeżeli to w ogóle jest możliwe, bo nie mam pojęcia), żeby móc 'z niego' grać inną pentatonikę? Ma ktoś jakąś tajemną wiedzę, jak to ogarniać PRAKTYCZNIE?

Pozdrawiam :)

epiman96
Posty: 519
Rejestracja: 02-04-2011 14:33

21-08-2012 14:41

Może tak : pentatonika dzieli się na 5 pozycji na gryfie. Zacznijmy od pentatoniki molowej w A - mamy pierwszy stopień na 5 progu struny E bo tam jest A, druga pozycja zaczyna się na 8 progu struny E bo tam jest C, czyli 2 dźwięk w skali pentatonicznej A. Schemat 2 pozycji pentatoniki molowej to właśnie pentatonika durowa. mamy jeszcze 3 pozycje, bo zostały jeszcze 3 dźwięk pentatoniki, a 6 pozycja jest oktawę wyżej od 1 i jest jej powtórzeniem.

Tu http://www.guitarplayer.republika.pl/spentamol.html masz te pozycje wypisane, jeśli się ich nauczysz, to znasz schemat całej pentatoniki molowej (durowej) na gryfie. Schemat ten przesuwasz w zależności od tonacji, np chcesz grać do podkładu w G molowego, to ta pierwsza superpozycja zacznie się na 3 progu struny E. Pamiętaj (!), ze trzeba się orientować gdzie jest tzw. root note, czyli należy wiedzieć gdzie w całym schemacie występuję dźwięk G ( w przypadku pentatoniki w G), to ułatwia orientacje w dźwiękach wchodzących w skład skali. Mam nadzieje, ze pomogłem :)

Pozdrawiam :)
Squier by Fender Classic Vibe 50`s Stratocaster | Epiphone AJ 100 VS | Kustom KG112 FX
Lubujcie http://www.facebook.com/pages/John-Frus ... 87?fref=ts

asior34
Posty: 4
Rejestracja: 19-10-2011 20:37

21-08-2012 15:18

Dzięki stary, o to właśnie chodziło. Teraz rozumiem, jak to się przesuwa.

ALE mam taką wątpliwość. Powiedzmy, że sobie przesunę do A#-molla i zacznę ciupać. Mogę bez problemu jechać w "prawą" stronę gryfu, bo wiem jak dalej schemat idzie, ale co z "lewą'? Jak tam sprawa wygląda?

I jak się sytuacja ma z durową pentatoniką? W mollu ten schemacik ładnie idzie, a jak w durze to wygląda?

epiman96
Posty: 519
Rejestracja: 02-04-2011 14:33

21-08-2012 15:55

Jeśli masz pierwszą pozycje w założmy własnie to A#, to po lewej stronie jest 5 pozycja, czyli ta ostatnia. Bo popatrz: masz na 6 progu struny E dźwięk A#, oktawę wyżej (12 progów wyżej) na 18 progu masz też dźwiek A # (jak wcześniej wspominałem schemat się oktawę wyżej powtarza, czyli pojawia się 6 pozycja, która jest powtórzeniem 1 i dalej leci od nowa 1, 2, 3, 4, 5 tylko oktawę wyżej, oczywiście już dawno braknie gryfu). Czyli jadąc od 6 progu przez 2, 3, 4 pozycje, pojawia się 5, mamy tą piątą, która jest zaraz za 6 (powtórzniem 1) i skoro mamy już tą 5, to oktawę niżej przed naszą pozycją wyjściową czyli 6 progiem znajduje się właśnie ta piąta pozycja. to wszytko łączy się w taki ciąg.

Co do pytania o ten dur, to nie za bardzo rozumiem ;) Mhh, jak mamy np. podkład w C dur, to pierwsza pozycja znajdzie się na 8 progu E i to będzie nasz 1 pozycja i na dodatek durowa, ta z tyłu będzie molowa w A. Tylko inaczej zachowują się dźwięki, mianowicie naszą toniką jest teraz C, nie A i choć te schematy się łączą to inaczej postrzegamy dźwięki. Bo improwizując w C kładziemy nacisk na C, a nie na A. Możemy zejść w doł do schematu pentaotniki molowej, ale tam kładziemy już nacisk na C, jak w całym schemacie, wiec ważna jest wiedzieć jak wspomniałem gdzie jest root note, czyli w tym przypadku C na całym schemacie. A w przypadku improwizowania w tonacja A mol, w 2 pozycji (durowej) kładziemy nacisk na A, choć jak wiadomo 2 pozycja zaczyna się od C ;)
Squier by Fender Classic Vibe 50`s Stratocaster | Epiphone AJ 100 VS | Kustom KG112 FX
Lubujcie http://www.facebook.com/pages/John-Frus ... 87?fref=ts

asior34
Posty: 4
Rejestracja: 19-10-2011 20:37

23-08-2012 16:05

Dzięki :)

Zresztą teraz sobie popatrzyłem na różne schematy pokolei pentatonik i wszystko widać :)


No i właśnie o to chodziło! Na wszystkich tych stronach i we wszystkich książkach jest za dużo teorii nie do zrozumienia dla laika (Krzysztof Błaś "Żadnych tajemnic"- zrozumiałem cokolwiek po ok 2 miesiącach intensywnej nauki akordów), a za mało wytłumaczenia, jak to ugryźć w praktyce.

Teraz nauka będzie przyjemnością :)

epiman96
Posty: 519
Rejestracja: 02-04-2011 14:33

23-08-2012 19:45

Pamiętaj tylko żeby nie zamknąć się w skalach pentatonicznych, bo to może być pułapka. Później nie będzie Ci się chciało wziąć za modalne, więc jak ograsz pentatonikę to weź się za np. skale modalne :)

Pozdrawiam.
Squier by Fender Classic Vibe 50`s Stratocaster | Epiphone AJ 100 VS | Kustom KG112 FX
Lubujcie http://www.facebook.com/pages/John-Frus ... 87?fref=ts

Awatar użytkownika
piniasty
Doradca
Posty: 597
Rejestracja: 29-01-2010 09:00

24-08-2012 09:21

Kiedyś robiłem koledze taką rozpiskę bo nie mógł zrozumieć przechodzenia po pozycjach po gryfie. Kombinacji jest nieskończenie wiele i zależy od grającego. To tylko prosty przyklad poruszania się po dźwiekach pentatoniki do góry. Analogicznie w drugą stronę.

Wrzucam - może się przyda. To jest pentatonika F akurat ;)

http://www.peterwebs.pl/dawid/F1.jpg
http://www.peterwebs.pl/dawid/F2.jpg
http://www.peterwebs.pl/dawid/F3.jpg

Wróć do „Teoria muzyki”