vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

06-10-2008 12:58

Nie czytasz ze zrozumieniem.

Obrazek

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1659
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

08-10-2008 18:57

To może mi ktoś wyjaśnić jak dla debila najlepiej w tabulaturze bo narazie zajarzyłem skale jońską i pentatonikę...
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

08-10-2008 18:59

Ajj... masz poszczególne skale i do nich należą odpowiednie dźwięki. Najlepiej zrobisz jak sam odnajdziesz te dźwięki na gryfie.
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1659
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

08-10-2008 19:01

Dobra coś pokombinuje...
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

Awatar użytkownika
breital
Posty: 12
Rejestracja: 08-02-2007 07:27

12-10-2008 22:56

Ciekawi mnie jedna rzecz. jak ogrywacie jakąś skale to poruszacie się po dźwiękach(tzn, że jak uczyliście się nowych skal to po prostu zapamietywaliście jakie dźwięki ma w sobie i po nich jechalście) czy po schematach (czyli ze wiecie gdzie w jakiej tonacji jest dany chemat , ktory jest następny itd) ??

A może później nie ma róznicy...?

Pytanie kieruje do bardzie doswiadczonych gitarzystów ;]
Obrazek
Cort x-11

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

12-10-2008 23:14

Samych skal uczylem sie raczej mechanicznie, ale ze znajomoscia interwalow w niej wystepujacych. W razie potrzeby orientowania sie "dzwiekowego" to korzystalem raczej ze znajomosci gryfu =) W skrocie mozna to opisac tak, ze jezeli zmierzam do jakiegos dzwieku, to najpierw widze do niego droge chromatycznie, a nastepnie na to leci filtr w postaci figury skali na gryfie i zostaja dzwieki dokladnie te ktore trzeba grac i ida one tam gdzie trzeba ;) oczywiscie w czasie grania to sie dzieje automatycznie przy zmianach akordow itp.

Skala sama w sobie nie ma za duzo wartosci - liczy sie kontekst, czyli to GDZIE i KIEDY dana skale uzyjesz :) Na ogol staram sie grac zgodnie z harmonia utworu, czyli glownie skladnikami akordow, substytucjami i ich rozszerzeniami. Skale sa swietne do szybkich przebiegow, rozwiniecia slownictwa lub po prostu wypelnienia przestrzeni dzwiekowej kiedy mamy malo dynamiczny podklad (ogrywanie jednego akordu przez cztery takty tylko jego skladnikami uspi kazdego ;D )
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
Freaky_Styley
Posty: 13
Rejestracja: 27-09-2008 12:56

14-10-2008 21:55

Mam takie cuś. Tu mam obrazek:
ObrazekObrazek
Obrazek jest chyba zrozumiały? Kropki to dźwięki skali. Co myślicie o nauce z takich diagramów graficznych? Chyba prosty sposób dla początkujących. Oczywiście dźwięki zmieniają się zgodnie z tonacją. No i dźwięki toniczne można też wyczaić.
Co wy na to?

Edit: Żeby nie było pytań. To nie jest obrazek gryfu od progu pierwszego, tylko w jakich pozycjach znajdują się dźwięki skali. Próg zmienia się zgodnie z tonacją
Ostatnio zmieniony 14-10-2008 22:26 przez Freaky_Styley, łącznie zmieniany 2 razy.

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

14-10-2008 21:59

A co z innymi dźwiękami tej skali na gryfie?

Awatar użytkownika
Freaky_Styley
Posty: 13
Rejestracja: 27-09-2008 12:56

14-10-2008 22:18

Innymi? W sensie?

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

14-10-2008 23:13

Następny, który nie zrozumiał. Ten diagram podaje dźwięki skali tylko w jednej pozycji. A są przecież rozsiane po całym gryfie. Jeśli założymy, że masz tutaj na tym schemacie skalę C-jońską, to diagram dotyczy siódmej pozycji, tzn. pierwszy dźwięk na strunie E6 jest wydobywany na 8-mym progu. Ale ta skala zawiera dźwięki C, D, E, F, G, A, H WE WSZYSTKICH OKTAWACH, zatem spokojnie będą się one znajdować także w okolicach wyższych i niższych progów, ale już niezgodnie z tym schematem. To dlatego jest on bez sensu. Możesz się uczyć skali w jednej pozycji, ale niezwykle się w ten sposób ograniczasz. Nie uwzględniasz bowiem, że do tak zagranej skali pasuje np. dźwięk C z 3 progu struny A, albo F z 13 progu struny E1. Kumasz?

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1659
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

15-10-2008 18:05

Obrazek To jest skala Jońska, bo małym druczkiem jest napisane i nie bardzo widze...
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Freaky_Styley
Posty: 13
Rejestracja: 27-09-2008 12:56

15-10-2008 18:47

Tak, Jońska

Vbman okej, to wyjaśnij mi jak chłopu jak grać te skale. Bo ja mam taki właśnie schemat graficzny w takim podręczniku do gry(nie żebym sam to wymyślił).

Awatar użytkownika
Gregor
Posty: 15
Rejestracja: 19-11-2007 21:09

15-10-2008 19:00

Do nauki (zeby pamietac i znac polozenie dzwiekow skladowych) wystarczy "łazić" sobie po tych dzwiekach w dowolnej kolejnosci, albo jakies melodie/przeloty ukladac. Nie jestem za tym, żeby robic to wg jakis schematow - nie fajnie byloby gdybys nauczyl sie grac schematami jak np. Y. Malmsteen i mial kilka podobnych utworów w ktorych solówki na skalach sa takie same... Nie zebym mial cos do Malmsteena, ale przyznacie ze sie powtarza :-)

No a potem jak juz znasz w miare rozmieszczenie tych dzwiekow w danej skali to znalezc sobie utwory grane na niej i improwizacja. Ja tak robie - opanowalem jonska tylko bo nie mam czasu ani checi na wiecej, ale teraz wpadam niedlugo na pentatonike i dobrze sie to sprawdza.

Awatar użytkownika
Freaky_Styley
Posty: 13
Rejestracja: 27-09-2008 12:56

15-10-2008 19:09

Czekaj czekaj

Czyli schemat sam w sobie jest dobry. Chodzi o to, by nie jechać drabinkami, tak?

Awatar użytkownika
Gregor
Posty: 15
Rejestracja: 19-11-2007 21:09

15-10-2008 19:48

Schemat jest dobry dla zobrazowania układu, nie do ćwiczeń. Jak bedziesz duzo cwiczyl takie "drabinki" to mogą Ci niechcacy wejsc w krew i bedziesz to stosowal w swoich kawalkach. Mozesz spojrzec sobie na kawałki pana Malmsteena albo Michaela Angelo Batio - oni czasem stosuja po kilka razy podobne drabinki.

Awatar użytkownika
Freaky_Styley
Posty: 13
Rejestracja: 27-09-2008 12:56

15-10-2008 20:13

Aha kumam. Czyli taki schemat jest dobry, żeby poznać wszystkie dźwięki danej skali. A jak je sobie sam ułożę w grze, to nie ma znaczenia? Byleby były zgodne z tonacją, tak? Sory że jestem taki namolny, ale jestem samoukiem no i trudno mi samemu pojąć teorię

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

15-10-2008 20:18

Nie wszystkie dźwięki danej skali, tylko pewną ich część, leżącą na gryfie w obrębie schematu.

Awatar użytkownika
Gregor
Posty: 15
Rejestracja: 19-11-2007 21:09

15-10-2008 21:28

Freaky - dopuki sam nie podjąłem tego tematu w sensie praktycznym i nie ogralem skali na rozne sposoby tez nie wiedzialem jak sie zabrac. Lepiej jest sprobowac dojsc do tego sposobu niz czytac za duzo opinii innych :-)

Awatar użytkownika
Frugo_91
Posty: 6
Rejestracja: 23-01-2008 13:43

21-10-2008 23:43

witam :)

mnie od dawna interesowały skale i wiedziałem, że jest to tym, czego potrzebuje ;-P że się tak wyrażę. Bardzooo dobrze określił to vbman: "Poza tym, to nie jest poradnik dla początkujących, tylko kompendium wiedzy dla tych, którzy wiedzą, czego szukają." :->
warto to gdzieś zapisać ;P

na początku w ogóle nie wiediałem o co w tym wsystkich chodzi, najpierw wydawało mi się, ze to jest setki kombinacji ułożeń dźwięków (w samych skalach modalnych) potem wyczaiłem, że skale mają takie same rozmieszczenie dźwięków na progach od 0-11 co jak od 12 - 24. to juz było cooś :-P potem zobaczyłem, że dana skala w innej tonacji ma cały czas jedno jedno i to samo rozmieszczenie dźwięków, tylko wszytko równo przesunięte w prawo lub w lewo na gryfie ;P to był już większy krok ;-) potem zrozumiałem, że wszystkie skale modalne mają jeden schamat który poprostu się przesuwa odpowiednio w inne miejsce na gryfie dla nadej skali xD jedyna różnica polegała na tym, że dźwięki toniczne dla poszczegolnych skal leżały w trochę innych miejscach :mrgreen: jestem w trakcie zapamiętywania pięcu pozycji i kończe obczajać położenie tych dźwięków tonicznych i musze przyznać ze teraz kiedy wiem gdzie zacząć fraze i gdzie ją skończyc i jak zbudować napięcie, gra mi się o wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lepiej niż kiedyś :-D takwięc co jak co, ale skale są rzeczą wg mnie ważną i potrzebną, moze nie tyle co potrzebną... ale jak ktoś sobie chce ułatwić zabawę z gitrą i przyspieszyć naukę to powinien skale znać :P

dobra :-P koniec tej mojej historyjki niczym z koła anonimowych alkoholików, czy też degustatorów tanich win :mrgreen:

jest jedna rzecz, której nie wiem o skalach i prosiłbym o wytłmaczenie :-? - mianowicie, spotkałem sie z takich określeniem jak "pedal note" "pedal point" co do skal. niewiem dokładnie czym to jest - czy mógłby mi ktos to jakoś wytłumaczyc ? ;-) ktoś gdizes na jakimś forum zagraniczncym pisał coś o budowaniu napięcia przez to, ktoś o tym ze to jest piąty dźwięk skali, ale mimo tego niwiem jaki to ma zwiazek ze skalą całą i np dźwiękami tonicznymi...
pozdrawiam ;-)

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

22-10-2008 00:04

"Pedal note", czyli rodzima "nuta pedałowa" to z reguły nuta, która wybrzmiewa w czasie, gdy my ogrywamy skalę. Np. grając skalę E-frygijską możesz sobie zagrać pedałową E na najgrubszej strunie w charakterze podkładu.

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

22-10-2008 06:35

W literaturze zagranicznej "pedal note" tez oznacza dzwiek, ktory niekoniecznie caly czas wybrzmiewa, ale stanowi filar zagrywki, frazy i do ktorego sie wraca. Przykladowo, jezeli grasz sobie zagrywke na skali C-dur i krecisz sie na okolo dzwieku F, to zabrzmi ona lidyjsko, poniewaz akcentowanie i "przypominanie" sluchaczowi o dzwieku F spowoduje, ze stanie sie on taka wirtualna tonika skali.

Czesto Satriani, czy Vai uzywaja takich "pedal note" w dlugich, powtarzalnych zagrywkach. Dlugie tappingi Van Halena tez mialy ten element.

Jezeli juz przestudiowales zaleznosci miedzy skalami modalnymi to powinienes dac sobie rade w dobieraniu odpowiednich tonik =)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
Frugo_91
Posty: 6
Rejestracja: 23-01-2008 13:43

22-10-2008 19:31

Okej dzięki Panowie, to już mi coś więcej mówi i już prawie wiem ;)
ale rodzi mi sie teraz takie pytanie, skoro powinienem jakby akcentować 'pedal note' to co mam robić z dźwiękami tonicznymi? one w takim razie są do czego? do zaczynania skali? tylko? myślałem ze w jakiś sposób tez fraze na nich rozpoczynać i kończyć i podczas grania to właśnie je akcentować ;) czy ogólnie chodzi o to, że nie ma przewidzianej zasady i jest wiele możliwości :-> ??

Awatar użytkownika
Gregor
Posty: 15
Rejestracja: 19-11-2007 21:09

22-10-2008 19:36

Wg mnie można robic wszystko co sie chce, byle by dobrze brzmialo. Wierz mi - jest wiele rzeczy ktore dobrze zagrane brzmią bardzo fajnie, a z zasady "nie powinno" lub "nie robi" się ich :-) Trzeba experymentowac :-)

Awatar użytkownika
Frugo_91
Posty: 6
Rejestracja: 23-01-2008 13:43

22-10-2008 20:03

hehe no z pewnością masz racje ;-)
mnie tez chodzi o to, żeby jednak coś dobrze zagrać, trzeba troche teorii znać.. może nie tyle teorii... hmm okej załóżmy, gram coś fajnie to brzmi i w ogóle, chodzi o to, żebym wiedział co ja gram ;P jak sie mnie ktoś zapyta :mrgreen: żebym miał 100% pewności, że moge mu powiedzieć ze to była improwizacja w D miksolidyjskiej czy coś takiego. :-P

Awatar użytkownika
Gregor
Posty: 15
Rejestracja: 19-11-2007 21:09

22-10-2008 21:10

No, jeśli Ci to potrzebne to tak, ja raczej się nie tłumaczę z tego co gram :-)
Podziękuje za pochwały i kończę :-) W sumie to skale też by mi się przydały, bo improwizowac na wyczucie cale zycie nie mozna, a i ciezko jakies solo na ucho wymyslic, bo za szybko wtedy gram :/

Awatar użytkownika
Frugo_91
Posty: 6
Rejestracja: 23-01-2008 13:43

22-10-2008 22:48

Już nawet nie chodzi o tłumaczenie sie- poprostu, chce wiedzieć, ta wiedza mnie musi zaspokoić.
Aczkolwiek granie na słuch też złe nie jest przecież.
Szybkie granie jest fajne :-> jak się potrafi ;-) dlatego ja narazie wole poprawcować nad średnio szybkimi w miare melodyjnymi solówkami z dodatkami jakiś szybszych legato czy sweepów, ito wsystko oparte na skali której jestem w tym momencie świadomy :-P

Awatar użytkownika
Gregor
Posty: 15
Rejestracja: 19-11-2007 21:09

23-10-2008 16:17

Ja sie tam najpierw nauczylem techniki, teraz ją poprawiam ucząc się skal :-)

johan
Posty: 1
Rejestracja: 20-04-2008 11:34

23-10-2008 19:31

Przeczytałem ten temat i powiem tak ludzie zamiast uczyć się tego wszystkiego naraz weżcie sobie wybierzcie jedną skale np.pentatonike.I uczcie się dochodząc do wszystkiego samemu.Bo za 2 lata będziecie umieć wszystkie możliwe skale,przewroty,akordy,nuty,będziecie super technikami,ale uświadomicie sobie że nie umiecie stworzyć prostej melodyjki,ani zaimprowizować nie mówiąc już o graniu ze słuchu.
Do improwizacji wcale nie potrzeba tysięcy skal i wielkich umięjetności technicznych!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=Ck05ixICiak-Wszystko oparte na akordach i pentatonice

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

23-10-2008 21:30

To nie jest temat o przydatności skal. Koniec tego offtopu.

Erazgonu
Posty: 3
Rejestracja: 18-10-2008 23:48

15-01-2009 21:37

Ehh.. nie znana mi bajka, zielone mrówki
No dobra.. rozkminiłam sobie skale Dorycką w tonacji C - dur
Kolejne dzwieki to C D Dis Fis Gis Ais H
dobrze jest? Nie mam sił do skal i powoli trace nadzieje,
Jesli popełniłam w tym jakis błąd.. to ja nie wiem jaka jest inna technika..
A jeszcze jedno pytanie jesli moge..
Jak od takiej skali stworzyc np solówke.. i czy własciwie sie od skal tworzy te solówki.. chodzi mi mniej wiecej o to.. ze jak np mam skale Eolską w tonacji E
to czy ta solówke kminie tylko w tej tonacji.. według tej skali?

Wróć do „Skale”