Metalhead666
Posty: 23
Rejestracja: 21-12-2013 13:27

01-08-2014 14:24

Witam.

Mam pytanie do was. Jakich dźwięków mogę użyć w solówkach np.: z podkładem w e-moll? Na pewno dźwięków z e moll ale czy jest jakaś zasada, która o tym mówi czy to po prostu kwestia jak ktoś sobie to umyśli? Czy koło kwintowe ma coś z tym wspólnego? Zacząłem grać nie po skali, a po dźwiękach na gryfie i teraz się rodzi takie pytanie jak wyżej.

tobias20
Posty: 3
Rejestracja: 06-03-2007 20:49

03-08-2014 11:01

Najprostsze rozwiązanie to pentatonika e-moll G-dur lub troche inaczej E-dur i c#moll też powinno pasować tylko zwróc uwagę na jakim dźwięku kończysz.

acoto
Posty: 1085
Rejestracja: 12-06-2013 12:27

03-08-2014 13:59

oczywiście,że zagrać można dowolne dźwięki wedle uznania, najwyżej nikt nie będzie chciał tego słuchać :) .
Samo określenie tonacji nie rozwiązuje sprawy doboru dźwięków . Istotna jest harmonia całego kawałka ,jak i stylistyka w jakiej ma być wykonany.
[color=#00BFBF]sprzedam/zamienię: , Vantage Avenger 310 (SD invader)[color=#00BFBF][/color]

Awatar użytkownika
pitek130
Posty: 192
Rejestracja: 03-01-2010 16:13

03-08-2014 23:03

Skale masz praktycznie po całym gryfie: jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską i lokrycką do tego dochodzą ci pentatoniki e-moll i arpeggia więc jest po czym grać.
ObrazekObrazek

Metalhead666
Posty: 23
Rejestracja: 21-12-2013 13:27

05-08-2014 12:15

Jest po czym grać ale chciałem się nauczyć nie po skali grać tylko właśnie "po dźwiękach". Chciałbym umieć korzystac z gryfu a nie ze skali. Przyjmijmy, że znam cały gryf gdzie jaki dźwięk itd. A teraz chce to wykorzystać w solówce.

Awatar użytkownika
dead2582
Posty: 1109
Rejestracja: 23-02-2013 14:37

05-08-2014 12:57

No ale skale są właśnie na dźwiękach zbudowane, można powiedzieć. Jak się nauczysz dźwięków na całym gryfie, i dźwięków z danej skali, to tak jak byś się wszystkich pozycji nauczył.
ObrazekObrazek
Sterling JP60 blblblblblblblblbllblblblbSterling JP70 (Liquifire+Crunchlab )
Obrazek
Axe FX II Mark2

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

05-08-2014 15:44

Nie musisz się trzymać jednej skali do całego utworu. Musisz się trzymać dźwięków w podkładzie. Załóżmy, że są to akordy e-moll C-dur. Wszystko można ograć pentatoniką e-moll, ale nie trzeba.

O czym mówię. Otóż gdy w podkładzie leci e-moll, są to dźwięki e, g, b. Tych dźwięków się trzymasz, natomiast resztę wybierasz dowolnie. c czy c#, a czy a# itd. Natomiast na C-dur masz c, e, g i ich się trzymasz. Możesz próbować grać d, d#, f, f#, a, a#, b i tak dalej. To tylko przykład, a puenta taka: pilnuj, aby to, co grasz nie kolidowało z tym, co jest w podkładzie (jest tercja mała, a ty zagrałeś wielką), a resztę należy próbować dopasować samemu. Na słuch :)

Wróć do „Żłobek gitarowy (nauka gry na gitarze, techniki gry)”