Nei
Posty: 39
Rejestracja: 07-09-2011 16:36

15-02-2015 23:13

Witam wszystkich,
Ostatnio mam maly problem z niektórymi akordami, bo nie wiem co za funkcję pełnią w pokładzie i w jakiej skali mógłbym improwizowac na nich.
Otóż natknąłem się na taka progresje a, D, F, G, F, E, C, a.
Wg mnie jest to tonacja a mol. Rozumiem skąd tu wziął się E zamiast e i że mogę ograć go harmoniczna molowa, ale skąd wziął się akord D i jaka funkcje tu pełni?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

16-02-2015 09:20

D wziął się z doryckiej (w tym konkretnym przypadku materiał dźwiękowy tonacji z jednym krzyżykiem na kole kwintowym). A B C D E F# G - akord A (A C E) oraz akord D (D F# A) mieszczą się w tym materiale dźwiękowym wspólnie - wszystko się zgadza. D pełni funkcję subdominanty ze względu na to, że jest IV stopniem.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Nei
Posty: 39
Rejestracja: 07-09-2011 16:36

16-02-2015 13:58

Skoro jest to material dźwięki tonacji z jednym krzyzykiem to czy D nie jest tu dominanta?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

16-02-2015 21:14

Nie jest. Ciążenie dominantowe wobec toniki najsilniej tworzą interwały kwinty (najsilniej czystej) i septymy (akurat tutaj małej). Akord D zawiera kwartę czystą, sekstę wielką i prymę czystą skali (w tym konkretnym przypadku skali doryckiej). Nieobecność kwinty czystej i septymy małej wyklucza D w byciu dominantą. Kwarta (najpełniej czysta) i seksta (obie) są podporami charakteru subdominantowego. Obecność prymy czystej w akordzie D wprawdzie nie wzmacnia charakteru subdominantowego, ale jeszcze bardziej osłabia charakter dominantowy.

To, że D jest dominantą V stopnia wobec G, jest prawdą, lecz centrum tonalne jest na A, więc należy robić wszystko by D nie nabrało charakteru dominantowego wobec G i zachowało charakter subdominantowy wobec A, bo inaczej progresja się "rozjedzie", a przynajmniej dojdzie do niechcianej modulacji.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Ranisz
Posty: 59
Rejestracja: 19-07-2012 08:29

20-02-2015 13:31

Mi to wygląda na zwykły modal interchange.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

23-02-2015 18:37

Tak, można powiedzieć, że D został "wypożyczony" z A doryckiej na podstawie modal interchange.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”