RandomNickname
Posty: 15
Rejestracja: 05-03-2014 14:42

25-05-2014 16:55

Witam, otóż jakiś czas temu znudziło mnie granie z tabów i zachciałem nauczyć się grać ze słuchu. W tym właśnie celu postanowiłem poznać trochę teorię muzyki i w czasie tego poznawania nasunęło mi się trochę pytań.

Przeczytałem cały poradnik "Od zera do mistrza"
http://gitarzysci.pl/poradnik-od-zera-do-mistrza-t66017.html
i w tym poradniku, w dziale pentatonika mollowa, w tym wypadku a-moll, mamy pierwszą pozycję, która zaczyna się na 5 progu, a ostatnia kończy na 17 progu. Co z pozostałymi progami, których też używamy w czasie gry (podobnie jak puste struny)? Co więcej, te pozycje się częściowo pokrywają. Jakby tego było mało, w innych opracowaniach oznaczają III pozycję na progach 2-5.

Stwierdziłem też, że w grze ze słuchu przyda się umiejętność rozpoznawania tonacji, dzięki czemu będę wiedział, które dźwięki brać pod uwagę. Ogólnie, nie mam problemu z logicznym rozumowaniem w teorii, gorzej sprawa wygląda z zapamiętywaniem - macie jakieś sposoby na zapamiętanie dźwięków poszczególnych gam - np jakieś ćwiczenia praktyczne na gitarze (koło kwintowe znam)?

Kolejna sprawa to akordy w utworach. Zauważyłem, że jeśli znam jakiś akord i grałem go wiele razy, to łatwiej go wychwycę niż inne, szczególnie te, których nie znam. Teraz pytanie, jakich akordów warto się jeszcze nauczyć, oprócz tych podstawowych dur/mol i powerchordów? Jakich Wy często używacie?

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

25-05-2014 18:02

Chyba septymowe łatwo jest "na pamięć" przyswoić?
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

27-05-2014 17:20

Podpowiem tyle, że staraj się korzystać możliwie z jednego konkretnego opracowania. Pozycje są czasem różnie oznaczane.

pozycje się zapętlają, czyli na progach 17-20 powtórzy się "pierwsza", a na progach 2-5 będzie pozycja "piąta" (pentatonika a-moll)

Akordy:
Najlepiej graj piosenki i ucz się układów harmonicznych(progresji) Na pewno pojawią się takie akordy jak
septymowe np. C7,G7...
molowe z septymą np. Cm7 Gm7...
zmniejszone C0 G0 (lub inne oznaczenie Cdim Gdim)...
czasem zwiększone Caug Gaug...
akordy z noną C7/9# (Hendrix) itp.

RandomNickname
Posty: 15
Rejestracja: 05-03-2014 14:42

30-05-2014 23:15

Dzięki, choć liczyłem na więcej odpowiedzi...

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

01-06-2014 20:58

1. Pozycje to tylko forma do osiągnięcia celu. Ułatwiają używanie dźwięków gamy. I tylko dźwięki się liczą w ostatecznym rozrachunku - możesz grać ze słuchu, możesz nie używać pozycji w ogóle. One są ułatwieniem.

Tak więc odpowiedź na pytanie. Jeśli dźwięki z pustych strun należą do gamy utworu - jak najbardziej można ich używać.

Pozycje są pokazane w okolicach dalszych (17 próg, jak mówisz), bo pokazanie ich całych na początku gryfu spowodowałoby ucięcie części dźwięków. Tak czy inaczej to ta sama pozycja, te same dźwięki.

2. Jak najłatwiej rozpoznać tonację ze słuchu?

Grasz losowy dźwięk i sprawdzasz, czy pasuje. Masz tylko 12 dźwięków na gryfie i jeden z nich na 100% jest prymą. Znaczy to, że będzie pasował najbardziej, często w całości utworów. Jeśli znajdziesz ten dźwięk, ustalasz tylko, czy to moll czy dur i używasz odpowiednich pozycji.

3. Septymowe, nonowe, zawieszone... akordów jest sporo. Nie widzę sensu w uczeniu się ich brzmienia na pamięć. Masz słuch absolutny? Nie, bo nie potrzebowałbyś uczyć się pozycji.

Wróć do „Teoria muzyki”