kolosus
Posty: 16
Rejestracja: 27-12-2016 14:46

27-12-2016 14:49

Witam, mam pytanie jakie czy jak mam chwyt np: d moll to gram tylko te trzy struny czy to zależy?

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 476
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

27-12-2016 15:52

Kod: Zaznacz cały

E ---1---
B ---3---
G ---2---
D ---0---
A -------
E -------


Powyższy chwyt dla akordu Dm wymaga szarpnięcia 4 strun: cienkiej E, B, G i D.

Można szarpnąć tylko 3 struny: cienką E, B i G i też będzie zagrany wtedy akord Dm, ale w tzw. przewrocie (zapisze się taki akord wtedy tak: Dm/ A).

Można oczywiście akord Dm zagrać za pomocą wielu innych chwytów (wtedy też będzie można szarpnąć zależnie od danego chwytu do 5 czy 6 strun), ale tej kwestii nie rozwijam, bo nie o tym było pytanie.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

kolosus
Posty: 16
Rejestracja: 27-12-2016 14:46

27-12-2016 16:10

A ogólnie od czego to zależy ile się szarpie strun, jest jakaś reguła?

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 476
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

27-12-2016 20:15

Tak, chwyty, które są polecane do nauki (właśnie taki Dm jak wyżej, ale też mnóstwo innych Em, E, Am, A itd.) są po prostu wskazówką w jaki sposób zagrać dany akord na gitarze. Każdy akord składa się z dźwięków, a każda struna potrafi wybrzmiewać jednym dźwiękiem jednocześnie - co daje na sześciostrunowej gitarze możliwość tego, że 6 dźwięków będzie wybrzmiewało jednocześnie. Do takiego akordu Dm potrzeba, żeby wybrzmiewały dźwięki D, F i A (wynika to z reguł rządzących budową akordów, do czego potrzebne jest również poznanie interwałów, nie chcę jakoś szczególnie zachęcać do poznania takich reguł bez opanowania techniki gry na gitarze w takim stopniu, że będzie się umieć grać to, co się lubi, nie będę ukrywał, że jest to trochę nudne). Jak wiadomo struny na gitarze (w stroju standardowym) odpowiadają dźwiękom E, B, G, D, A, E. Grając pustą strunę D - mamy dźwięk D. Grając drugi próg na strunie G - mamy dźwięk A (2 progi - 2 półtony od G, wychodzi A). Grając trzeci próg na strunie B - mamy dźwięk D. Grając pierwszy próg na strunie E - mamy dźwięk F. Razem daje nam to dźwięki D, A, D, F - redukujemy powtarzające się dźwięki i wychodzi D, F, A. W ten sposób wiem, że mogę zagrać np. akord Dm (dokładnie Dm/ F) za pomocą chwytu, który nie jest już za bardzo do znalezienia w żadnym spisie chwytów - mianowicie 10 próg na strunie G (dźwięk F), 10 próg na strunie B (dźwięk A), 10 próg na strunie E (dźwięk D).
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

kolosus
Posty: 16
Rejestracja: 27-12-2016 14:46

27-12-2016 22:49

Trochę skomplikowane, a nie ma czegoś takiego lub bardzo podobnego, że jak gram np: a moll i na strunie D jest ostani palec to że gram wszystkie struny od tego palca do końca chwytu na sam dół?Chodzi mi o to, że jak mam chwyt to nie wiem jak udeżać w struny żeby powstał właśnie odpowiedni dźwięk, słyszę że jak uderzam wszystkie to nie pasuje.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 476
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

28-12-2016 09:32

Szarpnięcie wszystkich strun nie zawsze pasuje. W tej chwili warto zwrócić uwagę jedynie na to, żeby grać chwytami dokładnie tak, jak są one rozpisane w tabulaturach.

Kod: Zaznacz cały

E ---0---
B ---1---
G ---0---
D ---2---
A ---3---
E -------

Powyżej (chwyt dla akordu C) jedynie gruba struna E jest "niema". Pozostałe struny należy szarpnąć, stawiając palce na tych progach, na których nas tabulatura o to prosi. "0" to struna "pusta" (tutaj taką będzie struna G, a także struna cienka E), należy je szarpnąć, nie naciskając żadnego progu.

Kod: Zaznacz cały

E ---2---
B ---3---
G ---2---
D ---0---
A -------
E -------

Powyżej (chwyt dla akordu D). Szarpiemy 4 struny. Struny gruba E i A są "nieme", ich nie szarpiemy. Struna D jest "pusta", należy ją szarpnąć, nie naciskając progu. Struny G, B i cienką E należy szarpnąć, naciskając odpowiedni próg.

Kod: Zaznacz cały

E ---0---
B ---0---
G ---0---
D ---2---
A ---2---
E ---0---

Powyżej (chwyt dla akordu Em). Szarpiemy wszystkie struny. Struny gruba E, G, B i cienka E są "puste", należy je szarpnąć, nie naciskając progu. Struny A i D należy szarpnąć, naciskając odpowiedni próg.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Żłobek gitarowy (nauka gry na gitarze, techniki gry)”