Kert1221
Posty: 103
Rejestracja: 28-12-2013 12:47

06-04-2015 17:23

No siema, jak okreslic ktorej pentatoniki uzyc do okreslonej piosenki? Np D, lub E itp. Dajmy na to np. Do tej piosenki. Pozdrawiam https://youtu.be/HPkTGm4RtVM
Bo znam pentatonike, ale nie wiem jakiej i kiedy uzywac

Awatar użytkownika
Sebal
Posty: 210
Rejestracja: 08-08-2009 00:04

06-04-2015 18:31

Dopasowujesz do tonacji piosenki.

Kert1221
Posty: 103
Rejestracja: 28-12-2013 12:47

06-04-2015 18:36

A mozesz wytlumaczyc na przykladzie tej piosenki? Jak okreslic w jakiej jest tonacji

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

06-04-2015 19:56

Jeśli utwór zaczyna się od akordu mollowego (np. Am), to istnieje duża szansa, że będzie można do niego grać przy użyciu pentatoniki mollowej (np. A pentatoniki mollowej, jeśli pierwszym akordem jest Am). Jeśli utwór zaczyna się od akordu durowego (np. A), to istnieje duża szansa, że będzie można do niego grać przy użyciu pentatoniki durowej (np. A pentatoniki durowej, jeśli pierwszym akordem jest A). Oczywiście jest to szansa, wprawdzie duża, ale nie jest to stuprocentowa pewność. Stuprocentową pewność osiąga się dopiero po zastosowaniu metod, które wymagają znajomości przynajmniej podstaw teorii muzyki (np. wspomniane już określenie tonacji). Metoda przeze mnie prezentowana jest bardzo prosta, działa w wielu przypadkach i praktycznie nie wymaga wiedzy z zakresu teorii muzyki (może poza tym, że należy wiedzieć, czym mniej więcej jest akord i to, że występują akordy m. in. durowe i mollowe), niestety jest nieprofesjonalna, ale trzeba od czegoś zacząć, sam od niej zaczynałem.

Pierwszy akord można oczywiście określić ze słuchu, ale są też inne opcje (warto zerknąć choćby na http://chordify.net). Oczywiście nie pochwalam ciągłego używania tego typu pomocy, bo trzeba kształcić słuch, ale jak kogoś np. nagli czas, to czemu nie.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

FlashGordon
Posty: 426
Rejestracja: 18-01-2014 19:48

07-04-2015 21:17

A np do takiego podkładu jakiej pentatoniki/skali można użyć ?

https://www.youtube.com/watch?v=oN2Xs-MvxLw
Yamaha Pacifica 120H
Zoom G5

nerozume
Posty: 44
Rejestracja: 22-03-2014 15:05

07-04-2015 22:08

@up

Myślę, że możesz użyć pentatonikę Fm lub eolska F, ale nie jestem pewien czy przez cały utwór, bo nie wsłuchiwałem się dalszej części.
"Nie ćwicz za dużo, bo się nauczysz dobrze....ćwiczyć"

Kert1221
Posty: 103
Rejestracja: 28-12-2013 12:47

07-04-2015 22:29

W takim razie, prosze powiedzcie mi w jakiej tonacji jest piosenka z tematu? :)(Ktora pentatonike grac) pozdro

Mi tu w Gis pasuje, ale zdaje mi sie ze to malo prawdopodobne i cos zle zrobilem

TheEndBand
Posty: 17
Rejestracja: 15-04-2015 22:18

18-04-2015 00:43

ten utwór jest w tonacji E moll,więc w skali E moll,G dur kombinuj solo.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

18-04-2015 00:51

TheEndBand pisze:ten utwór jest w tonacji E moll,więc w skali E moll,G dur kombinuj solo.

A czemu nie w Bmoll na przykład? Kto powiedział, że skoro podkład jest w Emoll to TRZEBA zagrać solo w Emoll?
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

TheEndBand
Posty: 17
Rejestracja: 15-04-2015 22:18

18-04-2015 09:49

Napisałem tak,aby trzymał się tonacji (żeby było najprościej,nie widzisz że nie potrafi odnaleźć nawet tonacji utworu )

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

18-04-2015 13:12

A jak zagra dźwięki składające się na skalę Bmoll to nie będzie się trzymał tonacji Emoll?
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

TheEndBand
Posty: 17
Rejestracja: 15-04-2015 22:18

18-04-2015 15:34

Sam spróbuj i odpowiedz sobie na to pytanie.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

18-04-2015 16:07

Ja nie muszę sobie na to pytanie odpowiadać, bo odpowiedź znam. Po prostu chcę się upewnić, czy ty masz jakiekolwiek pojęcie na temat harmonii, skoro udzielasz rad innym.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

TheEndBand
Posty: 17
Rejestracja: 15-04-2015 22:18

18-04-2015 16:54

jak zacznie ogrywać skalą b moll,to będzie to jeden wielki fałsz, bo ani jeden dźwięk nie zawiera się w tonacji,ale to przecież zależy też od momentu na jakim akordzie jej użyje.Jak możesz mu coś lepiej doradzić to wyraź swoją opinię i nie miej do kogoś pretensji o to że chciał pomóc.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

18-04-2015 18:21

kavoo pisze:A jak zagra dźwięki składające się na skalę Bmoll to nie będzie się trzymał tonacji Emoll?

Jeśli użyje dźwięku C#, to nie będzie się jej trzymał.

TheEndBand pisze:bo ani jeden dźwięk nie zawiera się w tonacji

Tonacje Em i Bm mają 6 dźwięków wspólnych.

TheEndBand pisze:przecież zależy też od momentu na jakim akordzie jej użyje

Tak. Inaczej będzie wyglądała sprawa, jak użyje dźwięków z tonacji Bm (która zawiera dźwięk C#) na akordzie, który nie zawiera dźwięku C (spośród trójdźwięków tonacji Em są to akordy Em, G, Bm, D), a inaczej jak użyje dźwięków z tonacji Bm na akordzie, który zawiera dźwięk C (spośród trójdźwięków tonacji Em są to akordy F#dim, A, C). Na przykładzie: ogrywanie trójdźwięku Am (dźwięki A, C, E) za pomocą dźwięków tonacji Bm oznaczałoby, że w "obiegu" znalazłyby się dźwięki A B C C# D E F# G, co oznaczałoby "zgrzyt chromatyczny". Wchodząc na dużo bardziej zaawansowane niwy, użycie trójdźwięku z prymą czystą na dźwięku A, zawierającego jednocześnie dźwięk C# i enharmoniczny odpowiednik dźwięku C, czyli B#, jest wciąż możliwe. Dźwięk C# będzie tercją wielką tego akordu, a dźwięk B# sekundą zwiększoną. Akord taki będzie już akordem durowym. Z tego właśnie powodu "położenie" dźwięków jednej tonacji na drugą jest dość problematyczne i dlatego...

TheEndBand pisze:Napisałem tak,aby trzymał się tonacji (żeby było najprościej,nie widzisz że nie potrafi odnaleźć nawet tonacji utworu)

I dlatego w pełni zgadzam się z powyższym zdaniem.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

TheEndBand
Posty: 17
Rejestracja: 15-04-2015 22:18

18-04-2015 18:49

Chyba się nie rozumiemy,chodzi wam o tonację B moll czy H moll ? bo to jest różnica, a ja nie miałem na myśli oznaczenia amerykańskiego.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

18-04-2015 18:50

TheEndBand pisze:jak zacznie ogrywać skalą b moll,to będzie to jeden wielki fałsz, bo ani jeden dźwięk nie zawiera się w tonacji

No i właśnie w tym momencie udowodniłeś, że wiesz tyle co zjesz i - póki się to nie zmieni - zamiast udzielać heretycznych rad powinieneś raczej przestawić z nadawania na odbiór.

RiffingMan pisze:
kavoo pisze:A jak zagra dźwięki składające się na skalę Bmoll to nie będzie się trzymał tonacji Emoll?

Jeśli użyje dźwięku C#, to nie będzie się jej trzymał.

Przede wszystkim temat dotyczy PENTATONIKI, więc o jakim C# w przypadku Bmoll mówisz? Nie występuje.

RiffingMan pisze:
TheEndBand pisze:bo ani jeden dźwięk nie zawiera się w tonacji

Tonacje Em i Bm mają 6 dźwięków wspólnych.

W związku z powyższym - nie 6 tylko 4. Trzymając się E jako centrum tonalnego, pentatonika Bmoll różni się od Emoll tylko tym, że zamiast tercji małej ma sekundę wielką. Co nie przeszkadza w KOMPLETNIE NICZYM, jeśli się weźmie pod uwagę fakt, że Emoll naturalny zawiera sekundę wielką. Skoro więc pentatonika Bmoll składa się z dźwięków wchodzących w skład skali Emoll naturalnej, to niech mi Pan Wujek Dobra Rada pod tytułem TheEndBand wyjaśni łaskawie, skąd mu się ten "jeden wielki fałsz" wziął?
(Pytanie jest retoryczne - nie wyjaśni, bo nie ma zielonego pojęcia o czym mowa).

RiffingMan pisze:
TheEndBand pisze:Napisałem tak,aby trzymał się tonacji (żeby było najprościej,nie widzisz że nie potrafi odnaleźć nawet tonacji utworu)

I dlatego w pełni zgadzam się z powyższym zdaniem.

A ja się z tym zdaniem w pełni NIE ZGADZAM, bo to jest upośledzanie muzyczne nowicjuszy już na starcie ich edukacji. To tak, jakby na kursie na prawo jazdy na pierwszych zajęciach wsadzić za kółko kursanta (który nigdy wsześniej nie prowadził samochodu) i uczyć go, żeby jeździł tylko na jedynce... bo i tak na razie nie ma pojęcia o prowadzeniu auta.
Ostatnio zmieniony 18-04-2015 18:55 przez kavoo, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

TheEndBand
Posty: 17
Rejestracja: 15-04-2015 22:18

18-04-2015 18:55

My żyjemy chyba w Polsce,więc mnie chodziło o tonację B moll nie h moll. Zagraj do tego podkładu w B moll i zobacz czy będzie czysto..........

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

18-04-2015 19:22

kavoo pisze:Przede wszystkim temat dotyczy PENTATONIKI, więc o jakim C# w przypadku Bmoll mówisz? Nie występuje.

Zwracam honor, jeśli o to chodziło. Dla mnie skala mollowa pentatoniczna i skala mollowa to zupełnie dwie różne rzeczy. Przeczytałem to jako "skala" bez "pentatoniczna" i stąd nieporozumienie.

kavoo pisze:W związku z powyższym - nie 6 tylko 4.

Tak, w związku z powyższym.

kavoo pisze:A ja się z tym zdaniem w pełni NIE ZGADZAM

No cóż, tutaj nie zmienię swojego zdania. Używanie na chybił trafił dźwięków Bm na akordach z tonacji Em nie polecam dla początkujących. Dla średniozaawansowanych i wzwyż oczywiście polecam. Używanie tej pentatoniki na chybił trafił może zabrzmieć bardzo źle ze względu na możliwość użycia dźwięku F#, który może bardzo dysonować "puszczony" na akordach, zawierających dźwięk C - poruszyłem tu kwestię trytonu w harmonii). Używana pentatonika z pełną świadomością tego co się robi, może dać świetne efekty, podobnie jak używane z głową pasaże. Jeśli ktoś nie chce patrzeć, w obrębie jakich akordów się obecnie znajduje, niech użyje pentatoniki "najłatwiejszej". Nie będzie oczywiście to wirtuozeria, ale chociaż uszy nie będą boleć, bo pentatonika zastosowana w taki "najłatwiejszy" sposób wyklucza możliwość zaistnienia trytonu w harmonii.

TheEndBand pisze:My żyjemy chyba w Polsce,więc mnie chodziło o tonację B moll nie h moll. Zagraj do tego podkładu w B moll i zobacz czy będzie czysto..........

W Niemczech też popełniają ten wierutny błąd. Spójrzmy:
Tonacja C-dur - w nutach jest to tonacja bez krzyżyków/bez bemoli. Zawiera dźwięki C D E F G A oraz... H lub B. Tonacja F-dur - w nutach jest to tonacja z jednym bemolem. Zawiera dźwięki F G A... (B lub Bb) C D E. No i weźmy zapis anglosaski: F G A Bb C D E. Gdzie mamy ten jeden bemol? No jest tutaj: Bb. No to weźmy zapis stosowany w Polsce: F G A B C D E. Nigdy nie byłem w szkole muzycznej i ciekawi mnie to, w jaki sposób nauczyciele przekonują uczniów do tego, że w tonacji F-dur, która zawiera dźwięki F G A B C D E, jest jeden bemol. Jeszcze lepsze jest to, że w tonacji ("po polsku") B-dur są dwa bemole, a dźwięki są tam takie: B C D Eb F G A.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

18-04-2015 19:36

RiffingMan pisze:Zwracam honor, jeśli o to chodziło. Dla mnie skala mollowa pentatoniczna i skala mollowa to zupełnie dwie różne rzeczy. Przeczytałem to jako "skala" bez "pentatoniczna" i stąd nieporozumienie.

To był po prostu zwykły skrót myślowy związany z tym, że tytuł wątka jest jednoznaczny. Mówiłem o samej tonacji a nie o nazwie skali.

RiffingMan pisze:Używanie tej pentatoniki na chybił trafił może zabrzmieć bardzo źle ze względu na możliwość użycia dźwięku F#, który może bardzo dysonować "puszczony" na akordach, zawierających dźwięk C - poruszyłem tu kwestię trytonu w harmonii).

Ale o jakim trytonie mówisz? Tu nie ma żadnego trytonu.

Mówimy o używaniu dźwięków z pentatoniki Bmoll do podkładu w tonacji Emoll. W tej tonacji F# jest sekundą wielką a nie trytonem. Pozostałe cztery dźwięki z pentatoniki Bmoll pokrywają się z pentatoniką Emoll, więc co tu może zabrzmieć źle?

RiffingMan pisze:W Niemczech też popełniają ten wierutny błąd.

No nie dziwne, jeśli się weźmie pod uwagę fakt, że to idiotyczne nazewnictwo zawdzięczamy jakiemuś średniowiecznemu niemieckiemu jełopowi.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

TheEndBand
Posty: 17
Rejestracja: 15-04-2015 22:18

18-04-2015 19:55

Nauczyciele posługują się często kołem kwintowym i na nim to obrazują swoim uczniom,albo najłatwiej w świecie pisząc ten bemol na pięciolinii w nutach przy kluczu wiolinowym,bądź też basowym.

kavoo pisze:
TheEndBand pisze:jak zacznie ogrywać skalą b moll,to będzie to jeden wielki fałsz, bo ani jeden dźwięk nie zawiera się w tonacji


nie obraź się ale naprawdę byłem przekonany że mówiąc masz na myśli tonację B moll, a nie H moll, takie nieporozumienie. W dodatku nie ładnie tak bezpodstawnie kogoś oskarżać o niewiedzę,gdy nawet nic o mnie nie wiesz.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

18-04-2015 20:18

Na forum wiem tylko to, co przeczytam, a przeczytałem to, co przeczytałem - stąd reakcja (być może przesadzona, ale taki już jestem że mam alergię na wprowadzanie ludzi w błąd). No offence.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

TheEndBand
Posty: 17
Rejestracja: 15-04-2015 22:18

18-04-2015 20:36

Spoko,widząc po twoich innych komentarzach to masz powody, bo wiedza jest uzasadniona,ciekaw jestem jak to się u Ciebie przekłada na praktykę.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

18-04-2015 21:03

Sądzę, że twoja ciekawość ma niewiele wspólnego z tematem tego wątka, więc nie ma sensu offtopować.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

18-04-2015 21:09

kavoo pisze:Mówimy o używaniu dźwięków z pentatoniki Bmoll do podkładu w tonacji Emoll. W tej tonacji F# jest sekundą wielką a nie trytonem. Pozostałe cztery dźwięki z pentatoniki Bmoll pokrywają się z pentatoniką Emoll, więc co tu może zabrzmieć źle?

Podam przykład. Wejście z dźwiękiem F# na akord C w metrum 4/4 "na raz", oczywiście zakładając, że akord C otwiera takt. Pomiędzy dźwiękiem C a dźwiękiem F# jest tryton i tu może zazgrzytać.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Żłobek gitarowy (nauka gry na gitarze, techniki gry)”