Harmonia Jazzowa na Gitarze - Teoria muzyki
1. Teoria muzyki
1.1. Czym jest, a czym nie jest teoria muzyki
1.2. Po co jest teoria muzyki
1.3. Podstawy teorii muzyki
2. Wprowadzenie do budowania akordów
3. Oznaczenia akordów
4. Funkcje harmoniczne
5. Chwytanie i łączenie akordów
6. Sztuczki harmoniczne
7. Barwa akordu
8. Przykłady chwytów
========================================================
Teoria muzyki nie jest:
1. nie jest zbiorem zasad, których należałoby zawsze przestrzegać
2. nie jest receptą na dobrą muzykę
3. nie jest czymś, o czym należy myśleć w trakcie grania
Teoria muzyki jest:
1. jest sposobem na porządkowanie wiedzy o muzyce
2. jest sposobem na uzyskanie większej świadomości tego, co robimy
3. jest językiem komunikacji pomiędzy muzykami
4. jest czymś, o czym należy myśleć w trakcie ćwiczenia
Należy też wyraźnie powiedzieć, że jednolita teoria muzyki nie istnieje. O ile w matematyce na przykład istnieją ścisłe definicje wszystkich pojęć, to w muzyce pojęcia są bardziej płynne i ich rozumienie może się różnić u poszczególnych muzyków. Dlatego pamiętaj, drogi Czytelniku, że to, co tu jest napisane, jest tylko moim spojrzeniem na poruszane zagadnienia. Twoje może być inne.
Ten artykuł zajmuje się głównie harmonią, czyli pewnym wycinkiem teorii muzyki, mówiącym o organizowaniu dźwięków i opisującym zależności pomiędzy nimi. Nie są tutaj poruszane kwestie dotyczące stylistyki muzycznej, środków wyrazu ani brzmienia.
Muzyka to dziedzina która łączy ze sobą dwa odległe światy. Z jednej strony jest to świat dźwięków, który może być odbierany całkowicie intuicyjnie. Można po prostu pozwalać muzyce pieścić swoje uszy, nie dotykając kory mózgowej. Z drugiej strony, można znajdywać z muzyce całą masę elementów intelektualnych i dostrzegać logikę oraz piękno konstrukcji utworów muzycznych. Wartości intelektualne wcale nie muszą iść w parze z estetycznymi. Można bardzo łatwo napisać coś, co będzie całkowicie zgodne z teorią, ale kompletnie nie do słuchania. Jednocześnie, wiele wielkich dzieł muzycznych powstało właśnie przez zaprzeczenie teorii, przez łamanie zasad.
Łączymy z muzyką zarówno świat emocjonalny, świat uczuć i nastrojów, jak i świat logiki oraz intelektu.
Nasuwa się następujące pytanie: skoro wszystkie wielkie dzieła muzyczne stoją w sprzeczności z teorią muzyki, to po co się nią zajmować? Po co teoria, skoro można zagrać wszystko?
To prawda, że można zagrać wszystko. Niestety, to jest właśnie problem. Skoro można zagrać wszystko, to nie wiadomo, co grać! Nie można grać bez podstaw, bez punktu oparcia, bez zaczepienia. Oto niebezpieczeństwa jakie czyhają na muzyka nie znającego teorii:
1. Iluzja oryginalności. Nieświadomość tego, że powiela się coś, co już istnieje.
2. Iluzja zaawansowania. Nieświadomość tego, że tworzy się coś, co dla innych muzyków (bardziej oczytanych) jest piaskownicą.
3. Pułapka schematyczności. Nieświadomość tego, że wpadło się w koleiny schematu. Paradoksalnie właśnie teoria muzyki, pokazując wiele różnych schematów, pozwala ich później unikać.
Na temat każdego z tych punktów można by napisać osobny artykuł, dlatego nie chcę tutaj wchodzić w szczegóły.
Od czego zacząć naukę teorii? Przede wszystkim trzeba zapomnieć o tym, że można wszystko. Należy zacząć od podstaw i rozwijać się tak, jak rozwijała się sama muzyka. Na początku dobrze jest poznać proste bluesy, aby poczuć ich harmonię, następnie proste standardy jazzowe, które można później rozbudowywać pod względem harmonicznym.
Teoria muzyki, Po co jest teoria muzyki, Podstawy teorii muzyki
Funkcje harmoniczne, Oznaczenia akordów, Substytut dominanty, Te same dźwięki, różne akordy, Barwa akordu
Chwytanie i łączenie akordów, Ograniczenia gitary, Łączenie najbliższą drogą, Układ rozległy, Tabele chwytów, Przykłady chwytów
Niniejsza część jest próbą możliwie ścisłego zdefiniowania pojęć muzycznych i opisania ich językiem matematyki. Nie jest to wiedza konieczna muzykowi do grania, więc niezainteresowanych zapraszam do przejścia do Rozdziału 2. Jeżeli natomiast zastanawiasz się nad tym, czymże u diabła jest ten interwał, a przy okazji znasz odrobinę działania na zbiorach, to jest to część dla Ciebie.
Aksjomaty
Definiując dowolny zbiór pojęć należy posłużyć się aksjomatami, czyli pojęciami, których się nie definiuje i które uznaje się za oczywiste. Tutaj będą to pojęcia ogólne, oraz pojęcia z zakresu akustyki i fizyki. Oto zbiór aksjomatów, których będę używał do definiowania pojęć muzycznych:
1. Człowiek
2. Słuch, normalny słuch, wrażenie słuchowe
3. Sekunda
4. Ośrodek, środowisko, cząstka
5. Drganie, fala, zaburzenie falowe, cykl
Autor: Marek Bliźiński
Zawartość jest dostępna pod GNU Free Documentation License 1.2.