spec001
Posty: 12
Rejestracja: 23-07-2009 13:46

18-10-2012 20:11

Witam mam pewien problem ze zrozumieniem harmonii w utworze Wayne Shortera- Footprints.

Głowny motyw to blues C m7 i Fm7, lecz gdy następuje turn around to wg real booka Jamie'go Aebersold'a akordy są następujące: F#-7(b5), F7(#11), E7+(#9), A7(#9). Gdzieś w sieci znalazłem, że zamiast F7 #11 można zagrać F7b5. Nie rozumiem jak się to ma do kawałka gdyby go analizować ze strony harmonicznej. Rozumiem, że utwór jest w tonacji Cmol. Starając się analizować to na podstawie skal modalnych to rozumiem, że Cm7 jest na pierwszym stopniu skali mol naturalnej, a Fm7 na 4rtym stopniu. (W skali Eb dur Cm7- 6 stopien, Fm7-2gi stopien)

Z góry dzięki za pomoc

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

19-10-2012 15:27

http://en.wikipedia.org/wiki/Footprints_(composition)
Harmonically, it takes the form of a 12-bar C minor blues, but this is heavily masked not only by its triple time signature but by its avant garde turnaround (series of chords that return back to the main, or I chord). In the key of C minor, a normal turnaround would be Dm7(♭5), G7, Cm7. But Shorter doubles the harmonic rhythm of the turnaround, and the progression reads: F♯m7♭5, F7♯11, Eaug7(♯9), A7(♯9), Cm7. Although, having a C minor feel, the melody is actually in C Dorian, because of the A natural rather than A flat.

http://www.youtube.com/watch?v=ljD8y0Totrw

Jak piszą podstawą w turnaround(i w całym kawałku) jest C dorycka- Nie C min naturalna, którą wymieszał w części A z bluesem w C min.I z tego to chyba wynika.
A numer uwielbiam :)

spec001
Posty: 12
Rejestracja: 23-07-2009 13:46

19-10-2012 16:24

Teraz jak to przeanalizowałem to improwizując można zagrać C dorycką na akordzie Cm7, F dorycką na Fm7. Ale dalej nie rozumiem jakich działań się podjąć kiedy występuje ten turnaround. Wiadomo mogę go ograć pentatoniką C mol. Ale żeby zabrzmiało to bardziej z sensem przydałoby się zastosować inne wariancje. Gdy występuje akord F♯m7♭5, F7♯11, to główkując założyłem, że można w tym miejscu posłużyć się tonacją E mol. W sensie F♯m7♭5 ma charakter dominanty do B7. B7 z kolei dominanta wtrąconą do E aug7, który z kolei będzie dominantą do A7- jednak w tym wypadku nie wiem jakie byłoby rozwiązanie dla tego akordu dla Cm7. Ewentualnie można założyć, że A7 to modal interchange ze skali C dur. Wiem, że namieszałem ale zastanawiam się jak z głową to zaimprowizować bo nie mam najmniejszego pomysłu.

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

19-10-2012 17:30

http://www.youtube.com/watch?v=5IyApGux6W4
np tak. jak facet opisuje na tym filmiku.
(cały /pół-ton) On też m innymi stosuje. Może popróbuj też ze zmniejszoną i jej wariacjami. typu
e--------------------------------------------------7--8--10
b----------------------------------------6--8--9
g------------------------------4--5--7-----
d--------------------3--5--6
a ----------2--3--5 -------
e -1- 3- 4-----------

ale nie sprawdzałem czy zadziała wydaje mi się, że tak :)

spec001
Posty: 12
Rejestracja: 23-07-2009 13:46

19-10-2012 18:21

Widziałem już ten filmik. Jednak bardziej zależałoby mi to zrozumieć niż wiedzieć jak zagrać stąd też ponawiam prośbę czy aby mógł ktoś mi to wytłumaczyć. Niemniej jednak dzięki za wskazówki :)

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

19-10-2012 20:47

Ale czemu to Ciebie w ogóle zastanawia? :)

Substytuty trytonowe. Raczej jest Bb dur niż e moll wg mnie.
Dlatego B molowa pentatonika spasuje
F jest dominantą i również w doryckim modusie to A dim jest na VI stopniu.
Adim= Bdim Dlatego wydaje Ci się,że to dominanta do e moll chociaż tak tak nie jest.
wymyślili sobie z modusu doryckiej.
Pierwotnie jest Db7 i D7.
Tak naprawdę tam jest G7 Fis7 F7 i powrót do Cm7 ale skoro melodia była robiona kwartami to można było poszaleć z akordami. Zwłaszcza że Shorter chciał zachować dorycki Cmoll.
Tak mi się wydaje.Może ktoś inny się wypowie.
pozdrawiam

Wróć do „Teoria muzyki”