kuuuluuu
Posty: 15
Rejestracja: 06-07-2010 19:45

29-08-2010 15:10

dor pisze:Ja mam problem z tymi barowymi. Potrzebuję chwyt F... Powiedziała, że mogę grać z jakimś innym F, który jest podobny do C-dur..
Pomóżcie;)


Akord F składa się z dźwięków F-A-C. Znajdź te dźwięki na gryfie i wybierz najlepszą dla siebie pozycję, tak, aby te wszystkie trzy dźwięki były zagrane. Można to zrobić na wiele sposobów, nie używając poprzeczki.
Ale mimo wszystko polecam Ci uczyć się chwytów barowych, bo gdy się je opanuje, jest to duże ułatwienie, można wiele rzeczy zagrać w jednym miejscu.

Awatar użytkownika
charlietheunicorn
Posty: 157
Rejestracja: 10-04-2010 01:03

19-09-2010 00:38

Od jakiegoś czasu uczę się budowy akordów, martwi mnie jednak pewne zagadnienie, z którym nie mogę sobie poradzić. Czym różnią się akordy D9, Dmaj9 i Dadd9. Wiem, że w przypadku Dadd9 dodana jest nona i nie ma septymy, podobnie w akordzie D9 (brak septymy + nona). Dlaczego więc te akordy zapisuje się w różny sposób? Na czym polega różnica? Będę wdzięczny za pomoc! :)
Pomogłem ? Postaw browara!
last.fm/user/geri1992

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

19-09-2010 01:16

D9
Ten akord jak najbardziej posiada septyme :) to akord dominantowy nonowy:
1 3 5 b7 9


Dmaj9
Ten akord rowniez posiada septyme, jednak nie jest akordem dominantowym, a durowym nonowym:
1 3 5 7 9

Dadd9
A ten akord nie ma septymy, jest to akord durowy z nona dodana:
1 3 5 9
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
charlietheunicorn
Posty: 157
Rejestracja: 10-04-2010 01:03

19-09-2010 01:27

Dzięki wielkie za pomoc i wyprowadzenie mnie z błędu :)
Pomogłem ? Postaw browara!
last.fm/user/geri1992

scathlock
Posty: 3
Rejestracja: 02-11-2008 10:34

19-09-2010 17:39

Mam pytanko, które pojawiło się przy okazji nauki budowy akordów:
Weźmy akord C-dur:

Kod: Zaznacz cały

     1   2   3   
E  |---|---|---|
   |-C-|---|---|
G  |---|---|---|
   |---|-E-|---|
   |---|---|-C-|
   |---|---|---|

Tutaj wszystko jasne: C jest prymą, E - tercją wielką, G - kwintą. Kolejne C jest prymą, o oktawę wyższą niż poprzednie C, E kontynuuje schemat...

Nie rozumiem natomiast "innego" C-dur:

Kod: Zaznacz cały

     3   4   5   
   |-G-|---|---|
   |---|---|-E-|
   |---|---|-C-|
   |---|---|-G-|
   |-C-|---|---|
   |---|---|---|


Dlaczego tutaj występują dźwięki w takiej kolejności, tzn. dlaczego po C następuje G? Czy to jest tak, że G-C-E-G to przewrót, a to "dolne" C jest dodane jako trzon?

kuuuluuu
Posty: 15
Rejestracja: 06-07-2010 19:45

19-09-2010 23:43

scathlock pisze:Nie rozumiem natomiast "innego" C-dur:

Kod: Zaznacz cały

     3   4   5   
   |-G-|---|---|
   |---|---|-E-|
   |---|---|-C-|
   |---|---|-G-|
   |-C-|---|---|
   |---|---|---|


Dlaczego tutaj występują dźwięki w takiej kolejności, tzn. dlaczego po C następuje G? Czy to jest tak, że G-C-E-G to przewrót, a to "dolne" C jest dodane jako trzon?

Można powiedzieć, że to jest przewrót kwartsekstowy (G-E kwarta, G-C seksta) z basem na prymie. Chociaż nie jestem pewien czy będzie to poprawne nazewnictwo, skoro najniższy dźwięk jest prymą.
Oczywiście ma to znaczenie głównie wtedy, gdy struny są grane po kolei. Podczas harmonicznego grania akordu nie ma to aż tak dużego znaczenia, bo słychać pełny C-dur z dźwiękiem C w basie.

kkrzysiek
Posty: 4
Rejestracja: 03-12-2010 15:30

14-12-2010 20:06

Zapytam tutaj bo mnie to dręczy, chyba dobry temat- bo to tyczy się budowy akordów w sumie..Mianowice poprzeczka do chwytów barre. Widziałem złapaną ją na 2 sposoby - docisnać wszystkie 6 strun na danym progu bądź tylko te, które nie są dociśnięte jeszcze( nie zawsze wszystkie ).Łapię na 2 sposoby i jakoś zauważalnej różnicy nie ma a łatwiej mi jest dociskając wszystkie 6 strun, po prostu szybciej złapię. Ale na tej stronie jest pokazane innaczej np http://gitarowy.implesite.pl/a/cismoll-laa.html.Czy to się czymś różni w zasadzie

Awatar użytkownika
Chasdiel
Doradca
Posty: 34
Rejestracja: 28-01-2007 17:58

14-12-2010 22:17

W zasadzie niczym, prócz tego, że masz wzmocniony w basie 3 składnik akordu (dźwięk Gis). Wtedy masz tzw. drugi przewrót akordu. Zaczynając granie od struny A na 4 progu będziesz miał akord w pozycji zasadniczej. Na gitarze w sumie to aż tak znacznej różnicy jak na pianinie nie robi. Ważne, żebyś nie grał pustej E.

kuuuluuu pisze:Można powiedzieć, że to jest przewrót kwartsekstowy (G-E kwarta, G-C seksta) z basem na prymie. Chociaż nie jestem pewien czy będzie to poprawne nazewnictwo, skoro najniższy dźwięk jest prymą.

Jakim cudem coś może być przewrotem, skoro w najniższym głosie znajduje się pryma? Może orłem z teorii nie jestem, ale wydaje mi się, że tworzysz nową teorię:)
Per aspera ad Astra.

Jak coś to udzielam lekcji gry na gitarze:)

Sober
Posty: 63
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

17-12-2010 16:06

W takim C -Dur X 3 2 0 1 0 gramy wszystkie przewroty naraz . CEG EGC GCE
W tym X 3 5 5 5 3 W basie jest C ale to drugi przewrót C dur "Trzon" to G C E

Takie ćwiczenie żeby to usłyszeć. Gramy kolejno
X 3 2 0 X X < Forma zasadnicza C ,
X X 2 0 1 X < pierwszy przewrót C
X X X 0 1 0 <drugi przewrót C i powrót do X X 2 0 1 X czyli pierwszego przewrotu dla lepszego usłyszenia . :)

teraz to samo tylko "pełnymi"
X 3 2 0 1 0 , X X 2 0 1 0 , X 3 5 5 5(3) < nie trzeba grać tego dźwięku G lepiej wtedy słychać, X X 2 0 1 0.

Awatar użytkownika
Higi1234
Posty: 2
Rejestracja: 25-01-2010 12:23

30-12-2010 15:35

A ja mam problemik otóż nie wiem czym Sie różni pryma mała od dużej itd,itp jak byście mogli trochę podać przykładów z wyjasnieniami

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

30-12-2010 15:38

Akurat z tą prymą trafiłeś jak kulą w płot.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Interwa%C5%82

Tu masz to fajnie wyjaśnione.
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
Higi1234
Posty: 2
Rejestracja: 25-01-2010 12:23

30-12-2010 15:52

Kafar pisze:Akurat z tą prymą trafiłeś jak kulą w płot.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Interwa%C5%82

Tu masz to fajnie wyjaśnione.


Ok wielkie DZIEKI brachu :)

kralewna
Posty: 4
Rejestracja: 04-06-2009 14:46

22-03-2011 17:05

Witam!!!

Budowę akordów jako tako rozumiem, ale mógłby ktoś wyjaśnić mi dlaczego raz ten sam akord ma tylko cztery dźwięki a czasem pięć lub sześć(i dlaczego niekiedy dany dźwięk występuje dwa razy w danym akordzie). Mógłby ktoś wytłumaczysz mi na przykładzie akordu ze strony:
http://www.chord-c.com/guitar-chord/C/m ... r-seventh/

Może coś załapie moja mózgownica

rybazmarsa
Posty: 72
Rejestracja: 13-06-2010 20:21

22-03-2011 19:50

ależ sobie wybrala akord:D:D każdy akord składa się z danych dźwięków, dźwięki te masz rozpisane na gryfie ( znajdziesz to w necie ), i te dźwięki sie powtarzają ( http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... x=95&ty=38 ), i po 12 progu dźwieki się powtarzają.. i chodzi o to ( tak najprościej Ci tłumacvząc ), że nieważne, których dźwięków używasz ( oczywiście dźwięków danego akordu ), ważne żeby te dźwieki należały właśnie do gamy danego akordu.. a że dźwieki się powtarzają na gryfie, na różnych strunach, masz mnostwo możliwości na stworzenie takiego akordu.. Np. C możesz zagrać na I progu, III, VII itd.. ( podstawowe postacie C ), ale znając rozklad dźwięków na gryfie, i dźwięki, z ktorych składa się Cdud ( akord Cdur ), możesz tworzyć własnie akordy, łatwe Tobie przede wszystkim:))

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

22-03-2011 19:58

rybazmarsa pisze:Np. C możesz zagrać na I progu, III, VII

Chciałbym zobaczyć ten C-dur na VII progu.:)
Pewnie chodziło Ci o VIII, tylko jednego "I" zabrakło.:p
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

rybazmarsa
Posty: 72
Rejestracja: 13-06-2010 20:21

22-03-2011 20:24

pgmuzyk pisze:
rybazmarsa pisze:Np. C możesz zagrać na I progu, III, VII

Chciałbym zobaczyć ten C-dur na VII progu.:)
Pewnie chodziło Ci o VIII, tylko jednego "I" zabrakło.:p


no dokładnie:))

Argon
Posty: 2
Rejestracja: 05-05-2011 18:51

05-05-2011 18:54

W jaki sposób mogę dodać septymę w D9, skoro dźwięk C nie należy do gamy D-dur. Jeśli gram improwizacje do tego akordu to w takim razie używam tylko dźwięków z tego akordu, czy tez z gamy D-dur, amoże to nie od tego zależy?

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

08-05-2011 17:15

Argon pisze:W jaki sposób mogę dodać septymę w D9, skoro dźwięk C nie należy do gamy D-dur. Jeśli gram improwizacje do tego akordu to w takim razie używam tylko dźwięków z tego akordu, czy tez z gamy D-dur, amoże to nie od tego zależy?


To że pryma akordu D9 to d, nie znaczy że akord należy do tej tonacji. Akord nonowy (X9) to akord dominantowy i jest zbudowany na V stopniu gamy, więc należy do tonacji G durowej, lub molowej harmonicznej (V stopień tych gam to dźwięk d). Dominanta D9 rozwiązuje się na tonikę - Gmaj9, Gmaj7, G6, gm7. Akord ten składa się z pięciu dźwięków: prymy, tercji wielkiej, kwinty czystej, septymy małej i nony wielkiej - (d, f#, a, c, e). i są to odpowiednio (dla gamy G): kwinta, septyma wielka, sekunda wielka, kwarta czysta i seksta wielka.

A jeżeli chcesz zbudować taki akord D z noną na tonacji D durowej, wtedy masz 2 wyjścia: albo budujesz akord Dadd9, w którym tylko dodajesz nonę, bez septymy, albo robisz akord z noną i septymą wielką - Dmaj9 (oba mają charakter toniczny).

kayko
Posty: 1
Rejestracja: 08-08-2011 17:42

08-08-2011 17:58

Mam takie pytanie, wiec gralem sobie ostatnio akordami i tu nagle power chord C#5/G5, grane jest to jak G#5 (G#, D#, G#), wiec dlaczego nazwano to Cis5/G5 ? I o co w ogole chodzi w slash cordach ? Jak to czytac ? Jak budowac ?

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

03-09-2011 13:18

Argon pisze:W jaki sposób mogę dodać septymę w D9, skoro dźwięk C nie należy do gamy D-dur. Jeśli gram improwizacje do tego akordu to w takim razie używam tylko dźwięków z tego akordu, czy tez z gamy D-dur, amoże to nie od tego zależy?


Gama D-dur nie ma dźwięku C tylko Cis i właśnie ten Cis będzie septymą. Ten akord składa się z dźwięków: D,Fis,(A),Cis,E (kwintę w akordach nonowych może pominąć). Ale może być też akord D9 z septymą małą w tonacji D-dur jako wtrącenie do subdominanty G-dur, wówczas wtedy można dać C i będzie: D,Fis,(A),C,E , albo z septymą małą i noną małą: D,Fis,(A),C,Es. Wspomniany akord D9 który miał septymę wielką Cis również może się rozwiązać na akord G-dur. Jeśli improwizujesz i trafisz na ten akord to możesz grać zarówno dźwięki tego akordu jak i wszystkie dźwięki przejściowe, np. korzystając z gamy D-dur. Improwizacja nie powinna opierać się tylko na dźwiękach danego akordu, który właśnie trwa, bo to by było zbyt sztuczne.


kayko pisze:Mam takie pytanie, wiec gralem sobie ostatnio akordami i tu nagle power chord C#5/G5, grane jest to jak G#5 (G#, D#, G#), wiec dlaczego nazwano to Cis5/G5 ? I o co w ogole chodzi w slash cordach ? Jak to czytac ? Jak budowac ?


Akordy "5" nie mają tercji i jest to po prostu dwudźwięk składający się z prymy i kwinty tego akordu. Podany akord C#5 składa się z dźwięków C# i G# , a akord G5 z dźwięków G i D. Akord wykonujesz tak: na górze grasz C# i G# a na dole jako bas dwudźwięk G i D.

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

04-09-2011 14:32

kayko pisze:I o co w ogole chodzi w slash cordach ? Jak to czytac ? Jak budowac ?


Slash chordy czyta się następująco: mając np. G/B gitarzysta może grać normalny G dur, a basista gra wtedy nie G, a dźwięk B (w tym przypadku tercję zamiast prymy). Można dzięki temu tworzyć ciekawe kompozycje. Przykład:

Zamiast: || Eb Bb Cm Gm Ab Eb Fm Bb || można zagrać || Eb Bb/D Cm Gm/Bb Ab Eb/G Fm Bb ||

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

05-09-2011 21:05

Po prostu to co jest po slashu to dźwięk, który ma być w basie. Na przykład akord C/E, oznacza, że grasz akord C-dur, ale w basie ma być dźwięk E (czyli tercja tego akordu), D/C - akord D-dur i w basie C (czyli septyma akordu D), itd... Jest to często stosowane w utworach muzycznych i jak Blisher wspomniał wcześniej można zrobić ciekawe kompozycje. Zauważ, że np. pochód akordowy C,G,a,e, F , a taki: C, G/D, a, em/G, F całkowicie inaczej zabrzmi. Na przykład akord G/D nie jest już taki mocny jak G

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

07-09-2011 08:10

icys99 pisze:Na przykład akord G/D nie jest już taki mocny jak G


Tak sie dzieje kiedy akord ma w basie tercję lub kwintę, ale znam przypadki kiedy jest to dźwięk zupełnie spoza akordu (np. Fm/D lub Db/Eb czy F/G) i wtedy buduje się coś w rodzaju napięcia które później rozładowuje się na akord z prymą w basie.

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

07-09-2011 11:11

No tak, Db/Eb albo F/G to po prostu może być opóżnienie prymy tego akordu. Każdy składnik akordu możemy opóźnić, nawet wszystkie. Pierwszy przewrót właściwie możemy stosować zawsze. Inaczej jest z drugim przewrotem, ponieważ akord w tym przewrocie może sugerować Dominantę 6/4 i dlatego akordy w drugim przewrocie powinny być na słabej części taktu.

Drugi przewrót można stosować gdy:
-w basie jest dźwięk wspólny dla obu akordów
-powtarzamy ten sam akord bez przewrotu lub w pierwszym przewrocie
-jest osiągnięty i rozwiązany pochodem basu o sekundę (najczęściej na słabej części taktu)

Awatar użytkownika
krzysc
Posty: 75
Rejestracja: 24-01-2011 22:17

09-01-2012 21:38

ja mam takie pytanie, czy przy tworzeniu akordów ma znaczenie, czy dany interwał w akordzie agram wyżej lub niżej od prymy? np. gram septyme od A to może to być dziwięk wyższy lub niższy

soowoo
Posty: 2
Rejestracja: 11-01-2012 14:14

15-01-2012 09:12

Witam.
To jest właśnie przewrót. Jeśli uważasz że ten akord ładnie zabrzmi to zagraj, przecież w muzyce liczy się efekt..nawet Bach łamał swoje własne zasady w utworach :) żartuje oczywiście, wybaczcie..
Oczywiście, że ma znaczenie czy pryma będzie wyżej niż septyma, ale pamiętaj, że gitara ma 6 strun i możesz mieć dwie prymy i dwie septymy, możesz jedną z nich umieścić poniżej a druga będzie wyżej niż dany składnik.

kralewna pisze:
ale mógłby ktoś wyjaśnić mi dlaczego raz ten sam akord ma tylko cztery dźwięki a czasem pięć lub sześć(i dlaczego niekiedy dany dźwięk występuje dwa razy w danym akordzie).


Akord podstawowy skłąda się z 3 dźwięków. Jeśli dodajesz jakiś składnik do danego akordu np, septymę, sekstę bądź omawianą szczegółowo w temacie nonę to otrzymujesz akord septymowy x7, sekstowy x6 nonowy itd. Jeste jeszcze możliwość tak jak napisał kolega wcześniej, że w niektórych akordach na przykład nonowych trzeba dodać inny składnik, żeby można było dodać jeszcze inny. Wyjaśnił to wyżej na przykładzie akordów nonowych kolega gdzie trzeba dodać septymę do nonowego a można zagrać go z kwintą.
Trzeba jeszcze pamiętać, że gitara ma 6 strun i jeśli zagrasz akord po wszystkich strunach, któryś składnik z pewnośćią będzie się powtarzał :)

Awatar użytkownika
krzysc
Posty: 75
Rejestracja: 24-01-2011 22:17

16-01-2012 21:44

ale nigdzie nie jest powiedziane której np. septymy ma użyć, jeżeli dobrze rozumiem, ale jeżeli używam tych samych interwałów, lecz o różnej wysokości to akord bedzie miał inne brzmienie w zależności od tego jak dane interwały w tym momencie złapie, więc czy jest jakaś zależność ?

soowoo
Posty: 2
Rejestracja: 11-01-2012 14:14

17-01-2012 10:07

nie rozumiem stwierdzenia
krzysc pisze: ale jeżeli używam tych samych interwałów, lecz o różnej wysokości to akord bedzie miał inne brzmienie

interwał to odległość między dźwiękami. Więc jeśli użyjesz septymy w górę od dźwięku C to septyma mała wychodzi na B a wielka na H natomiast w dół od dźwięku C wychodzi dźwięk D - septyma mała i Des - wielka. Jeśli wiec masz na myśli to że nie wiesz czy dodać septymę w dół czy w górę to oczywiście w góre. A dokładnie odpowiadając na Twoje pytanie " ma to znaczenie " ponieważ jeśli dodasz w górę małą czyli dźwięk B to wyjdzie akord A E G B czyli C7 a jeśli w dół to wyjdzie akord D C E G czyli jak by niepełny C9. Jeśli chciałbyś zrobić akord C7 dodając dźwięk w dół to możesz dodać w dół dźwięk B i wtedy masz B C E G czyli nadal C7.
Dobrze Cię zrozumiałem?

Awatar użytkownika
krzysc
Posty: 75
Rejestracja: 24-01-2011 22:17

17-01-2012 20:43

Tak, właśnie o to mi chodziło, dzięki :)

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

17-01-2012 23:19

Skąd w ogóle takie nazewnictwo "interwał w górę czy w dół", interwał to interwał, np. septyma dla c to będzie zawsze bb, można pomocniczo przy nauce łapania interwałów harmonicznie na gitarze określać że np. tercja mała w górę równa jest sekście wielkiej w dół. Ale budując akordy, dodajemy/alterujemy interwały odpowiednio z nazewnictwem.

Oczywiście można się uprzeć i powiedzieć że jest możliwe dodanie interwału 'w górę' jak i 'w dół', np. septyma mała w dół będzie równa nonie/sekundzie wielkiej, jednak jest to bardzo niepraktyczne.

Wróć do „Teoria muzyki”