10-03-2015 19:19
Nie widzę prostych zależności. Mam za to dobrą wiadomość. Jeśli są już zdeterminowane czterodźwięki, to można poszukać pozostałych dźwięków akordu (upper structures - po to żeby "ograć ten akord skalą"). Za punkt wyjścia dla Fm7 można wziąć F naturalną mollową, żeby było to stabilne. Dla C#m7 masz już dźwięki C# E G# B. Powinno się (nie jest to jakaś "żelazna reguła", ale warto się jej trzymać, żeby się wszystko nie rozjechało) do skali dodać jeszcze centrum tonalne - czyli tutaj F. No to mamy już C# E F G# B. No i teraz do zapełnienia jest luka pomiędzy C# a E oraz luka pomiędzy G# a B. Pomiędzy C# a E da się wsadzić albo D, albo D#, a pomiędzy G# a B można wsadzić albo A, albo A#. No i tak z każdym akordem z osobna należałoby popróbować, a przy 5 zdeterminowanych dźwiękach wcale nie jest tego tak dużo. Dla tego konkretnego akordu możliwości wyglądają zatem tak:
1. C# D E F G# A B - 1 b2 b3 b4 5 b6 b7 - ta skala to C# frygijska -11 (III stopień harmonicznej durowej, swoją drogą sama harmoniczna durowa jest rzadko używana, a co dopiero jej modusy)
2. C# D# E F G# A B - 1 2 b3 b4 5 b6 b7 - to nie jest skala, ponieważ pomiędzy D# E F (2 b3 b4) jest sekwencją dwóch sąsiadujących ze sobą chromatyk (półton pomiędzy D# - 2 a E - b3 oraz półton pomiędzy E - b3 a F - b4)
3. C# D E F G# A# B - 1 b2 b3 b4 5 6 b7 (nie widzę w niej sprzeczności... to jest skala, gdyby ją nazwać to byłaby to... dorycka b2 b4... może frygijska b4 6. Ciekawe. Sharmonizowałem to i wyszło, że mogę utworzyć progresję Im - bIII, korzystając cały czas z tej skali. No nic...
4. C# D# E F G# A# B - 1 2 b3 b4 5 6 b7 - to samo co w punkcie 2., sekwencja dwóch sąsiadujących ze sobą chromatyk (D# E F).
No i tak oto zostały dwie możliwości - jedna skala, która jest niezwykle rzadko używana, a druga, którą nigdy wcześniej nawet nie widziałem. Obstawiam jednak za nr 1. :)
Już bez wywodów, co do C7 to C frygijska dominantowa (V stopień harmonicznej mollowej), składa się z dźwięków C Db E F G Ab Bb, a co do Bmaj7 to B lidyjska (IV stopień naturalnej durowej), składa się z dźwięków B C# D# E# F# G# A#. Dźwięk E# jest enharmonicznie równy dźwiękowi F.
Sumując, Fm7 ograłbym F naturalną mollową (patrząc teraz na to wszystko jeszcze mi się trochę F frygijska nasuwa, ale jeśli miałbym obstać przy jednej, to jednak przy F naturalnej mollowej), C#m7 C# frygijską -11, C7 C frygijską dominantową, Bmaj7 B lidyjską. Będzie to brzmiało "ambitnie", ale przy takiej progresji nie da się tego uniknąć. :)
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.